donderdag 3 november 2016

Terug naar de #dekern


"Kentalis vindt het belangrijk om samen met cliënten, ouders/verzorgers en medewerkers na te denken over de inrichting van onze organisatie. Onder de titel “Terug naar #De Kern” denken we na over hoe wij het beste kunnen bieden voor leerlingen en cliënten en ruimte kunnen geven aan professionals om hun werk te doen, met de organisatie-inrichting die hierbij past."

Een mooi streven.

Sinds vorig jaar bekleed ik de advieszetel van de LMR regio West. Deze zetel is mij letterlijk in de schoot geworpen of misschien beter gezegd onder de billen geschoven. Er had zich geen een andere ouder aangemeld dus ik was de enige kandidaat. Zonder verkiezing kon ik in de zetel plaatsnemen. Achteraf bleek dat de meeste ouders niet wisten van het bestaan van de zetel en al helemaal niet dat je jezelf kandidaat kon stellen.

Zo ging het met alle advieszetels die vorig jaar in het leven zijn geroepen. Behalve de zetel binnen de Landelijke MR. Maar daar ging het weer mis met de verkiezingen.

Tijdens de eerste vergadering van de Lokale MR was mijn eerste advies dan ook snel bedacht. Beste mensen van Kentalis zet communicatieverbetering tussen de instelling en de cliënten / betrokkenen met stip op 1 van je agenda!

Bij de eerste de beste nieuwsbrief vanuit de AB dienst Zoetermeer ging het weer mis. De brief wordt digitaal verstuurd. Omdat wij als ouders gelukkig nog best wel eens contact hebben seinen we elkaar in als iemand iets ontvangt. Dan kan je je eigen AB vragen om alsnog de nieuwsbrief te sturen. Dit is toch de omgekeerde wereld, maar goed je moet wat in deze digitale tijd. De aankondiging van de presentatie van de enquête over de AB dienst is ook op deze manier verspreidt. Resultaat: 5 mensen aanwezig voor heel regio West!



#dekern
Het voordeel van de advieszetel is dat je veel informatie krijgt over het reilen en zeilen binnen Kentalis. Omdat sommigen van de advieszetel bekleders elkaar kennen, sturen we onderling ook alles nog eens door. Zodat we zeker niks missen! Het project #dekern kwam 3 weken geleden al bij ons voorbij. Om ervoor te zorgen dat deze oproep wel de reguliere ouders zou bereiken heeft 1 van ons zich erin vastgebeten. Allereerst om te achterhalen wat precies het doel is van de bijeenkomsten en 2 om aan te geven dat er van verspreiding onder de reguliere ouders nog geen sprake was. Resultaat: Binnen de regio West is de aankondiging maandag en dinsdag, dus op zijn vroegst 48 uur voor de bijeenkomst, door de desbetreffende AB'ers verstuurd. Bij een oproep via Facebook bleek dat ouders die de oproep hadden gekregen geen idee hadden waar het over ging en natuurlijk op zo'n korte termijn niet meer aanwezig kunnen zijn in Leusden. Maar ook bleek dat heel veel ouders helemaal geen aankondiging hadden ontvangen. Ook de ouders van de andere regio's hebben laat of geen aankondiging ontvangen.

Hierbij wil ik mijn advies als advieszetel bekleder van de Lokale MR regio West toch graag landelijk nog een keer kracht bij zetten. Terug naar de #dekern. Het lijkt mij een oproep waarbij je weer duidelijk wil krijgen waar het om draait. Misschien wil je als organisatie terug naar waar het allemaal om ging binnen Kentalis namelijk de zorg en begeleiding van mensen/kinderen met een auditieve beperking en/of spraak- en taalontwikkelingsproblemen. Samen sterk in communicatie. Maar die communicatie daar schort en nu zo aan. Als die al niet klopt kom je nooit tot #dekern! Dus nogmaals beste mensen, zet communicatieverbetering tussen de instelling en de cliënten / betrokkenen met stip op 1 van je agenda en dan heb je de mogelijkheid om gelijkwaardig met elkaar in gesprek te gaan over de toekomst van Kentalis. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten