vrijdag 17 november 2017

Team "Isabella"

En vandaag lag hij op de mat. Het vakblad "de nieuwe leraar", met daarin een reportage over ons kind binnen het reguliere passende onderwijs. Ik zeg vooraf dat passend onderwijs voor elk kind anders is. Maar samen met school, ouders en begeleiding kun je iets heel moois neerzetten.

Gisteren gaf de heer Knoors een lezing over: Taal, gehoor en passend onderwijs. En wat bleek hij maakte zich zorgen. Zorgen over het feit dat door te weinig monitoring de kinderen "verdwijnen" en daardoor de weg naar de hulpverlening niet meer vinden als er toch problemen ontstaan.

Het enige wat we daar op kunnen antwoorden: luister naar de ouders. Probeer als professional niet te denken het beter te weten, maar kijk per kind samen met de ouders en school wat  nodig is.

Doof en slechthorendheid niet iets wat ergens tijdens de schoolperiode de kop op steekt. Het is er vanaf het begin en gaat nooit weg. En er moet rekening mee gehouden worden. Stel dus altijd met school een onderwijsperspectief (OPP) op zodat je kan monitoren ongeacht of er extra leerbehoeften zijn of niet. Dit kan door middel van een verkort OPP. Zo voorkom je dat kinderen "verdwijnen". En als er problemen ontstaan kan je veel sneller schakelen en de juiste middelen en personen aanwenden.

(klik op de plaatje om ze te vergroten)




Bron: De nieuwe leraar - vakblad en platform voor leraren in het primair onderwijs www.denieuweleraar.nu
Carla Desain is zelfstandig onderwijsjournalist.

Morgen praten ouders, professionals en instellingen tijdens een conferentie in Lunteren met elkaar over de Toekomst van het onderwijs aan dove en slechthorende kinderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten