donderdag 20 november 2014

"Gebarentaal lastig om te leren en te gebruiken voor horende ouders"

Dit horen wij vaak als horende ouders van dove kinderen. Maar ons inziens niet meer lastig dan voor een ander horend persoon die gebarentaal wil leren.

Met deze brief willen we laten zien dat wij, horende ouders van dove/slechthorende kinderen met of zonder CI, gebarentaal juist heel belangrijk vinden voor onze kinderen en graag zouden zien dat er door de professionals naar gebarentaal als een volwaardige taal wordt gekeken.


Brief Oudergroep van dove kinderen from Oudergroep van dove kinderen on Vimeo.

1 opmerking:

  1. Beste Helga en Jacqueline,
    Fijn dat jullie je aansluiten bij het pleidooi van de FODOK om (ouders van) dove kinderen gebarentaal aan te bieden. Vorige week hebben we dit nog, samen met Dovenschap, de Nederlandse Dove Jongeren en de stichting Plotsdoven aangekaart bij Kentalis, tijdens een kennismakingsbijeenkomst met de nieuwe bestuurder Paul van der Wijk.

    En zaterdag 22 november zei ik in mijn speech bij de presentatie van het boek Het Gebaar, in de schouwburg in Hoorn, o.a. het volgende:
    “Dankzij het CI is de gesproken taal voor steeds meer dove kinderen nagenoeg geheel toegankelijk.
    Gebaren en gebarentaal kunnen de wereld nog toegankelijker maken voor het dove kind en bijdragen aan een gelijkwaardige ontwikkeling aan die van horende kinderen. Toegang tot gebarentaal biedt dove en ernstig slechthorende kinderen ook toegang tot de Dovenwereld, waar ze op gelijk niveau met iedereen kunnen communiceren. Hierdoor hebben zij de mogelijkheid aan beide werelden deel te nemen en zich zo volledig te ontplooien.

    De FODOK wil niemand een bepaalde manier van communiceren opdringen, maar we willen er wel voor zorgen dat gebarentaal óók onder de aandacht van jonge ouders wordt gebracht. En we willen activiteiten ondersteunen die gebarentaal zichtbaarder maken, zodat steeds meer mensen het normaal gaan vinden om gebarentaal te zien.

    Gebarentaal is geen hulpmiddel maar een volwaardige taal. Het is een mooie taal en je kunt hem leren, net zoals je Spaans of Frans gaat leren omdat je die taal mooi vindt.”

    Ook in de komende FODOKFORUM besteden we hier aandacht aan. Kinderen kunnen zich, mogelijk in de puberleeftijd, vragen gaan stellen over hun Dove identiteit. Kennis van NGT kan in die fase een belangrijke rol spelen om aansluiting te vinden bij de Dovenwereld.

    Met vriendelijke groet,
    Map van der Wilden
    Voorzitter FODOK

    BeantwoordenVerwijderen