dinsdag 3 januari 2017

Verslag eerste Maatjesmiddag Zoetermeer 14 december 2016


Cupcakes bakken bij Kentalis Zoetermeer

Na lang wachten was het dan eindelijk zover: De eerste Maatjesmiddag voor dove en slechthorende kinderen van Kentalis Regio West. Voor de kinderen was het een groot succes. Ze hebben aangegeven dat ze dit vaker willen. Waarschijnlijk zal er in maart dit jaar weer een Maatjesmiddag plaatsvinden. Wij houden jullie hiervan op de hoogte. Hieronder het verslag van Sofie en Isabella.

Sofie: Toen we aankwamen waren er 8 of 9 kinderen.
We gingen ons aan elkaar voorstellen en daarna werden we in 2 groepen verdeeld.
Gelukkig zaten wij bij elkaar (Isabella, Sofie en Roos.)
De ene groep ging cakejes bakken en de andere groep ging ze versieren.
Daarna wisselden we om. Je mocht een paar cakejes ook meenemen.
Daarna gingen we naar huis en we vonden het SUPERLEUK!!!

Isabella: We waren met 2 groepjes Wij waren het eerste groepje (Sofie ,Roos Maura en Isabella). Wij gingen als eerste bakken. Het andere groepje ging versieren. Daarna gingen we omwisselen, dus wij versieren en zij bakken. Ik vond het ook heel leuk.

groetjes Sofie en Isabella en tot de volgende keer!






maandag 2 januari 2017

Van 2016 naar 2017

31 december 2016, tijd om terug te kijken naar….


  • 26 blogs;
  • 477 likes voor onze Facebook pagina;
  • de start van: “Projectplan Informatie en inzicht als basis voor partnerschap”. Een project samen met Simea, de 4 instellingen, de oudervertegenwoordiging FODOK en Hoormij. Dit project moet in kaart gaan brengen wat de begeleidingsmogelijkheden zijn van de instellingen voor kinderen in het reguliere onderwijs. Deze begeleidingsmogelijkheden moeten via een website toegankelijk worden gemaakt. Deze informatie moet ertoe leiden dat alle ouders, reguliere scholen en AD diensten over de dezelfde informatie beschikken in alle regio’s van Nederland. Hierdoor zijn ze gelijkwaardige partners in de gesprekken die gevoerd gaan worden als het gaat om de begeleiding van de kinderen op reguliere scholen;
  • het in kaart brengen van de bekostiging van gebarencursussen van ouders van dove/slechthorende kinderen. Dit heeft geleid tot een brandbrief naar de Nederlandse zorgautoriteit om aan te geven dat basiszorg voor ouders van dove kinderen vaak niet voor de ouders toegankelijk wordt gesteld door gecontracteerde zorgaanbieders;
  • de start van het verzamelen van wetenschappelijke artikelen over doof en slechthorendheid. Zo hebben wij artikelen van Radboud UMC, LUMC, Basque Center on Cognition, Brain and Language en University of Chicago en Radboud Universiteit. Er wordt enorm veel onderzoek gedaan bij dove en slechthorende kinderen. Ook onze kinderen worden nog elk jaar gevraagd om mee te doen aan diverse onderzoeken. Maar wat gebeurt er met al die onderzoeken? Waar kan je ze teruglezen bijvoorbeeld? Zijn er concrete inzetbare resultaten? Worden nieuwe inzichten ook daadwerkelijk in handelen omzet door professionals? Wij hopen in 2017 zo veel mogelijk met jullie te kunnen delen;
  • onze bijdrage aan de gebarenvaart. Een initiatief van Vi-taal en Mutesounds ter gelegenheid van het live gaan van de website www.haagsekunstgrepen.nl en de opening van het Mutesounds Festival. Met 6 boten vaarden we van Den Haag naar Scheveningen waar op de Pier Mutesounds van start ging. Op deze site vind je filmpjes die de afgelopen 25 jaar zijn gemaakt door Vi-taal. Je vindt hier, naast de prachtige filmpjes over kunst in gebarentaal, ook hele leuke kinderverhalen zoals de avonturen van Aap geschreven en gebaard door Tony Bloem;
  • de start van de advieszetels binnen de MR’en van de instellingen. Ouders die elke maand (soms vaker) vergaderen om belangen voor de ouders van de reguliere scholen te behartigen;
  • onze bijdrage aan een brief die is opgesteld voor de OCW na aanleiding van het tiende voortgangsoverleg over passend onderwijs in de tweede kamer. Er zijn nog veel openstaande punten die verbeterd kunnen worden binnen passend onderwijs voor cluster2 kinderen;
  • de start van onze eigen zoektocht naar een goede VO school die de mogelijkheid biedt om meerdere dove kinderen te plaatsen. In 2017 maken we hier een project van. We willen graag good practices en opgedane kennis/ ervaringen delen met andere ouders. Bedoeling is dat informatie over het zo goed mogelijk opzetten van Passend Onderwijs binnen een reguliere school heel concreet en toegankelijk wordt voor alle ouders die hierin geinteresseerd zijn voor hun eigen dove/sh leerlingen;
  • heel veel vragen uiteenlopende vragen die bij ouders leven. We hebben geprobeerd om elke ouder zoveel mogelijk te helpen. We hebben gezien dat ouders op hun beurt steeds meer tips aandragen en elkaar supporten. Super! Dank! Zo helpen we elkaar verder.
2 januari 2017, we kijken vooruit naar nog 1 week heerlijk vakantie. Vanaf 9 januari gaan we weer starten….!

Wij gaan verder met bovengenoemde punten. Verder zijn we benieuwd naar wat het aankomende jaar op ons pad zal komen. Wij hopen dat jullie wat hebben aan de informatie die we met jullie delen. Dat het helpt in jullie eigen zoektocht naar wat is goed is voor jullie eigen kinderen.

De groep is divers en iedere ouder doet het op zijn of haar eigen manier. Dat maakt het delen van ervaringen juist zo belangrijk. Er is geen “standaard” meer wat betreft dove/slechthorende kinderen. Er zijn geen verwachtingspatronen meer. Er zijn geen pasklare oplossingen meer. Eigenlijk is de oplossing het verkennen van alle mogelijkheden om vervolgens daaruit een eigen “pakket” samen te stellen. Elk stukje van dat “pakket” is waardevol. Alles kan in dat “pakket” worden gestopt: cochleaire implantaten, hoorapparaten, ABI, Baha, hoortraining, hoorrevalidatie, gebarentaalaanbod, solo-apparatuur, input via auditieve kanalen, input via visuele kanalen enzovoorts, enzovoorts. Elk doof/sh kind heeft recht op een eigen “pakket” dat goed past. En het "pakket" is nodig omdat de horende wereld nog te veel "drempels" heeft om gelijkwaardig mee te kunnen doen. Wij als ouders hebben als taak om die mogelijkheden toegankelijk te krijgen en te houden zodat we kunnen regelen wat we denken dat ‘past’ voor elk van onze eigen dove/slechthorende kinderen.

Dat regelen om te krijgen en te houden is iets waarbij we als ouders elkaar nodig hebben. Tegenwoordig komen de meeste ouders al vroeg te weten of hun kind gehoorproblemen heeft, Vervolgens komen ze snel in een hoorrevalidatietraject bij een audiologisch centrum in de buurt. Als dit centrum niet is verbonden aan een instelling voor mensen met een auditieve beperking komen ze vaak ook niet in aanraking met andere ouders met dove of slechthorende kinderen. Zonder contacten tussen ouders ontmoeten kinderen ook niet snel andere kinderen met hoortoestellen of een CI. Dan is het toch handig dat door nieuwe media, zoals Facebook, er platformen zijn ontstaan waar ouders andere ouders kunnen ontmoeten. Wijzelf vinden het een enorme toegevoegde waarde (al vanaf het begin, Oktober 2014)  en graag gaan we hiermee door!

Wij wensen iedereen een heel mooi 2017 toe!

maandag 12 december 2016

Voorkom taalkundige verwaarlozing bij dove/slechthorende kinderen


Deze maand is er een nieuw onderzoek in Amerika uitgekomen rondom doofheid en taal van Humphries et al. Graag willen we dit met jullie delen. 

Professionals hebben de plicht om ouders zo goed en volledig mogelijk te informeren over de zorg en begeleiding van dove/slechthorende kinderen. Uiteindelijk zijn wij als ouders altijd eindverantwoordelijk. We kunnen niet wijzen naar professionals bij onze beslissingen, omdat onze kinderen onze eigen verantwoording zijn. Wel kunnen we alle mogelijke informatie opvragen en opeisen van professionals zodat wij tot weloverwogen keuzes kunnen komen. Daarnaast moeten professionals ook hun kennis “updaten” met recente onderzoeksuitkomsten en good practices zodat de informatie die zij verstrekken aan ons, als ouders, passen bij deze tijd. De informatie mag bijvoorbeeld niet verouderd zijn. Of dat het “gekleurd” is bijvoorbeeld door verouderde denkbeelden en praktijken.

Taalontwikkeling is het fundament voor allerlei andere ontwikkelingen van een jong kind. Als dat fundament er niet is kan de rest van de ontwikkeling ook gevaar lopen. In dat kader is het belangrijk om te weten dat er een tijdslimiet geldt. Je kunt niet na enkele jaren denken;”we komen terug op ons besluit rondom taalontwikkeling. We gaan vanaf nu een andere weg bewandelen.” Alles kost tijd. Een keuze maken kost tijd. Dat toepassen kost tijd. Veranderen van keuze kost ook tijd. Alleen; tijd is kostbaar. En tijd gaat ongelofelijk snel……

Maar wat als je moet kiezen? Hoe weet je wat goed werkt bij jouw kind? Vanuit onderzoeken, maar ook ervaringen van ouders met oudere dove/slechthorende kinderen, zien we: het is veilig om altijd vanaf het begin te kiezen voor zowel een gesproken taal als een gebarentaal .Met gebarentaal wordt overigens NGT bedoeld en niet NmG. NmG is gebaren bij hoofdtaal Nederlands dus dan is er nog altijd sprake van 1 taal. En niet van 2 talen. 

Waarom zou je juist voor beide talen moeten kiezen? Omdat een kind op hele jonge leeftijd prima 2 of meerdere talen kan verwerven. Doofheid/slechthorendheid belemmert dat niet. Het brein van alle kinderen (ook die van dove/slechthorende kinderen) is daar helemaal op ingesteld. Later kan het kind zelf de keuze maken wat het best werkt voor hem of haar. Je hebt dan als ouder in ieder geval alle mogelijkheden, beide/meerdere talen aangeboden. Jouw kind pakt zelf op wat goed lukt bij hem/haar. En jij hoeft als ouder geen keuze te “missen” of te heroverwegen. 

Abstract (engelstalig):
"Deaf children who are not provided with a sign language early in their
development are at risk of linguistic deprivation; they may never be fluent in any
language, and they may have deficits in cognitive activities that rely on a firm foundation
in a first language. These children are socially and emotionally isolated. Deafness
makes a child vulnerable to abuse, and linguistic deprivation compounds the
abuse because the child is less able to report it. Parents rely on professionals as
guides in making responsible choices in raising and educating their deaf children.
But lack of expertise on language acquisition and overreliance on access to speech
often result in professionals not recommending that the child be taught a sign language
or, worse, that the child be denied sign language. We recommend action that
those in the social welfare services can implement immediately to help protect the
health of deaf children."

Nederlandse vertaling:
"Dove kinderen die geen gebarentaal krijgen aangeboden vroeg in hun ontwikkeling lopen kans op taaldeprivatie (taalverwaarlozing; te weinig taal aangeboden krijgen waardoor de taalontwikkeling stagneert of stopzet);zij kunnen misschien in geen elke taal vloeiend worden, en ze kunnen tekorten ontwikkelen qua cognitieve vaardigheden, omdat die afhankelijk zijn van een stevig fundament in de eerste taal. Deze kinderen raken sociaal en emotioneel geïsoleerd. Doofheid maakt een kind kwetsbaar voor misbruik, en taal deprivatie versterkt het misbruik omdat het kind niet in staat is om het misbruik te melden. Ouders vertrouwen op professionals als gids bij het maken van verantwoorde beslissingen in het opvoeden en onderwijzen van hun dove/slechthorende kinderen. Echter; gebrek aan expertise op gebied van taalverwerving en een te grote nadruk op spraak als toegang tot taalontwikkeling, zorgen ervoor dat professionals niet aanbevelen dat een kind gebarentaal wordt aangeleerd of nog erger: dat het verboden wordt dat een kind gebarentaal gebruikt. Wij adviseren betrokkenen werkzaam in diensten met betrekking tot sociale welbevinden/gezondheidszorg om acties te ondernemen die direct kunnen worden geimplementeerd om zo de gezondheid en welbevinden van het dove kind te kunnen beschermen.”

Klik hieronder om het hele artikel te lezen. Mocht dit niet lukken, kan je ons mailen en sturen we het artikel toe!



donderdag 1 december 2016

Verslag vervolg bijeenkomst samenwerkingsproject cluster 2 instellingen, ouders.

Opzet website over de ambulante dienst cluster 2/ begeleiding binnen het passend onderwijs.

Voor oorsprong en andere verslagen zie onze eerdere blogs.
Bijeenkomst 8 januari 2016
Bijeenkomst 13 april 2016

Locatie; Utrecht landelijk bureau Simea/ bureau Audcom, 25 november 2016

Aanwezig:
Johan Lantinga, Simea, sr beleidscoordinator
Leon Hazen, Vitus- Zuid, directeur externe dienst, namens Simea team ambulante Diestverlening
Mariën Hannink, Fodok beleidsmedewerker
Minnekus de Groot, Auris, adviseur/ coordinator PR& Communicatie, namens Simea werkgroep communcatie
Paul Goosens, Vitus Zuid, alg Directeur mgr.Hanssen, namens Simea team afstemming Passend onderwijs
Tine Bruijne, Auris, team leider Auris dienstverlening Leiden, namens Simea team Ambulante dienstverlening
Tinie van Aalsum, Kentalis, regiodirecteur Onedrwijs West
Jacqueline van den Heiligenberg, Ouder
Arjenne Fakkel, Ouder

(afwezig Helga Duifhuis ouder, Annet de Klerk Kentalis, Afdelingsdirecteur Kentalis Talent/senior beleidsmedewerker KentalisOnderwijs, i.v.m. de samenhang met Siméa kwaliteitsindicatoren & Arend Verschoor St. Hoormij/FOSS, beleidsmedewerker)

Het is bijzonder fijn dat (bijna) alle cluster 2 instellingen vertegenwoordigd zijn, Auris, kentalis en Vitus Zuid.
Simea zit vertegenwoordigd door verschillende personen ook aan tafel en vertegenwoordigd ook Viertaal. Simea begeleidt het proces o.a. in de vorm van de voorzitter tijdens dit overleg. Fodok en Hoormij zijn er en 2 ouders van dove kinderen (Oudergroep van dove kinderen).
Afgesproken wordt dat voor de komende bijeenkomst een TOS ouder en wellicht een SH ouder gevraagd zal worden. Moet viertaal ook uitgenodigd worden?

De doelstelling wordt nogmaals doorgesproken, nu met alle nieuw aangeschoven mensen uit het veld en geconstateerd wordt na enige tijd dat de neuzen dezelfde kant op staan. Er is een informatie gat, die is groot en er is haast geboden om een goede informerende laagdrempelige website te maken, die ouders, leerlingen, reguliere scholen, ambulante diensten, en andere geinteresserde zal informeren over begeleidingsmogelijkheden en relevante cluster 2 zaken, en die makkelijk te vinden is. Landelijk zal afstemming moeten plaatsvinden tussen cluster 2 instellingen over visie en concreet beleid mbt passend onderwijs, medium en licht arrangement.

Voorstel voortgang; een 2 daagse bijeenkomst ( slaapzakken mee!), idee van Minnekus de Groot, om daadwerkelijk slagen te kunnen maken met alle betrokkenen. Cluster 2 vertegenwoordigers, Ambulante diensten, de gebruikers om feedback te kunnen leveren/ ouders van DSH en TOS leerlingen, ICT/ website ontwerpers om de praktische kant in de gaten te houden etc.

Tijd /plaats en concrete deelnemerslijst volgt wanneer bekend.

Vragen zijn altijd welkom en meedenken wordt geapprecieerd.

Wordt vervolgd!

Groet Arjenne Fakkel

vrijdag 18 november 2016

Kentalis aanmeldpunten voor gebarencursussen!

Gebarencursussen voor horende ouders van dove kinderen. Het blijft een verhaal. Deze cursussen zitten in het basispakket van de je zorgverzekering en moeten dus gewoon worden vergoed.(Wordt bevestigd door het Nederlands Zorginstituut.) De zorgaanbieders, in dit geval de instellingen en audiologische centra, moeten deze cursussen ter beschikking stellen. Waarom? Omdat zij een afspraak hebben gemaakt rondom de zorg van mensen en kinderen met een auditieve beperking.
In de inkoopgids van de Nederlands zorgverzekeraars staat het als volgt geformuleerd:

De zorgverleners zullen in het algemeen ook moeten beschikken over alternatieve communicatievormen zoals Nederlandse Gebarentaal of Nederlands met Gebaren.

Dit gaat soms goed, maar in veel gevallen helaas nog steeds niet. De basiscursussen NGT en NmG zijn vaak nog geen probleem. Maar als je verder wilt dan babygebaren wordt het toch een dingetje.

Als ouder ga je eerst bij je gezinsbegeleiding vragen of er nog mogelijkheden zijn. Standaard antwoord van hen:

"Nou jullie zijn de enige ouders die daarom vragen. Bij mijn weten wordt er vanuit onze organisatie ook niet meer aangeboden. Er is gewoon geen vraag naar."

Je moet dit dus in twijfel gaan trekken om verder te gaan zoeken. Gelukkig hebben we tegenwoordig bijvoorbeeld social media om te ontdekken dat je niet de enige bent die tegen een muur aan loopt. Heel handig!

Na drie jaar diplomatiek onderhandelen bij Kentalis Zoetermeer volg ik nu de gebarencursus OM7. Maar het is heel pijnlijk als ik hoor dat een moeder uit Den Haag toch weer van de gezinsbegeleiding Zoetermeer West krijgt te horen dat er geen vervolgcursussen zijn en dat ze echt de enige is die erom vraagt. Het komt allemaal van hetzelfde kantoor nota bene.
Via Simea/SIAC heb ik nu de telefoonnummers en email adressen gekregen van de landelijke aanmeldpunten van Kentalis. Dit zijn de officiële aanmeldpunten om voor gebarencursussen in aanmerking te komen. Bij aanmelding krijg je als ouder een aanmeldpakket(?) wat je moet invullen en de volgende documenten moeten worden toegevoegd:

  1. Een verwijzing van de huisarts
  2. Een geldig Paspoort of ID-kaart, is wettelijk verplicht voor toegang tot Zorg
  3. Een recent audiogram / audiologisch verslag van het gehoorverlies voor de Doelgroep bepaling doof/ SH

Een toevoeging bij punt 3. Je hoeft dus niet een heel nieuw audiogram te laten maken. In de inkoopgids van de Nederlands zorgverzekeraars staat het als volgt geformuleerd:

verzekerden bij wie de ZG-stoornis al is vastgesteld door een medisch specialist of KFA, die geen wijziging in hun ZG-stoornis hebben en bij wie een (nieuwe) ZG-gerelateerde zorgvraag optreedt, kunnen volstaan met een verwijzing van hun huisarts of jeugdarts. Op basis daarvan kunnen zij hun extramurale ZG-behandeling vergoed krijgen.

Het audiogram is er een zonder apparatuur. Helaas wijzigt zich daar vaak niet zo veel meer in....

Dus verslagen van logopediste, IQ testen, cito uitslagen, noem het allemaal maar op...allemaal niet nodig voor een cursus gebarentaal als ouder. Niet voor de verzekeraar en ook niet voor de instelling, mochten ze daar wel om vragen.

Dus voor alle ouders die toch graag verder willen met gebarencursussen bijvoorbeeld OM 4 t/m 7 en voor zorg vallen onder Kentalis meld je aan bij het aanmeldpunt in je regio:

Amsterdam 020-6171814 aanmeldingamsterdam@kentalis.nl
Utrecht 030-2753333 aanmeldingutrecht@kentalis.nl
Den Haag 070-3848300 aanmeldingdenhaag@kentalis.nl
Sint Michielsgestel 073-5588921 aanmelding@kentalis.nl
Eindhoven 040-2646166 aanmeldingeindhove@kentalis.nl
Groningen 050-5331931 aanmeldinggroningen@kentalis.nl

Of dit gaat werken weten we helaas niet. Maar gewoon doen en erop af gaan!
De aanmelding wordt na goedkeuring doorgestuurd naar Kentalis Academie om de cursus aan te leveren. Voor bijvoorbeeld de OM 4 t/m 7 zijn ze aangewezen op derden omdat zelf nooit verder gegaan zijn met het ontwikkelen van gebarentaalcursussen voor ouders.

Vorige week hebben wij een brief gestuurd naar de Nederlandse Zorgautoriteit over dit onderwerp. Wij hebben gevraagd of gebarencursussen niet op een eenvoudiger manier aan ouders kunnen worden aangeboden. Door de enorme bureaucratie, miscommunicatie enz duurt het gewoon te lang voordat ouders verder kunnen met het aanleren van gebarentaal. Eigenlijk heb je helemaal geen tijd om 3 jaar diplomatiek te onderhandelen, want je moet door!!!!

Vandaag gaat er een mail naar Auris of ook zij een aanmeldpunten bekend kunnen maken zodat ouders die via Auris zorg krijgen ook verder kunnen.

Als je alsnog problemen ondervindt met aanmelden of in het verleden het al hebt geprobeerd maar nog op antwoord zit te wachten: laat het ons weten. Dan kunnen we het terugkoppelen! We verzamelen alle vertragingen, klachten, hindernissen. Je kunt ons mailen op: oudergroepvandovekinderen@gmail.com

donderdag 17 november 2016

Opening website www.DOOFGEWOON.nl


Afgelopen zaterdag 12 november was het dan eindelijk zover, de feestelijke opening van de website “ Doofgewoon”
Er is lang aan gewerkt en af is hij nog niet. Dat is ook ( nog) niet de bedoeling want het zal een levende site worden, waar filmpjes en dergelijke op zullen blijven bijkomen. 
Denkt u een goede bijdrage te kunnen leveren, neem dan contact op met onderstaand adres. Input is zeer welkom!

Doel van de website is het breed en eerlijk informeren van (jonge) ouders  en iedereen die op zoek is naar tweetalig opvoeden/ opgroeien en leven met de Nederlandse Gebarentaal.
Dat dit kan en prachtig is en kan zijn is voor ons evident, ook het samengaan met de gesprokentaal en het CI, maar helaas voormenigeen nog niet duidelijk genoeg.
De veelal eenzijdige informatie die gegeven wordt vanuit de Audiologische centra, de gezinsbegeleiding, de CI teams, de medische wereld, de onbekendheid van doofheid, en de slechte toegankelijkheid voor ouders van gebarentaalcursussen of het ontbreken hiervan, zijn  hiervan o.a. de oorzaak.
En de direct de aanleiding voor het maken van de website.

Het was een mooie middag, de kinderen hadden onder leiding van Said en Merel een gezellige middag, de ouderen luisterden o.a. naar;

Een woord van welkom door Onno Crasborn, die vertelde dat de lay-out van de site geinspireerd is op een site waarin zijn opa, oud mijnwerker, zijn verhaal verteld. Johan Ros vertelde over zijn motivatie te starten met de maak van deze website, nl de geboorte van zijn zonen.
Martine Wattel, ook te zien in de website, samen met haar zus,  sprak o.a. over het belang en de rijkdom van de verschillende verhalen in de site.
Anja Hiddinga sprak over haar zonen, het belang van een toegankelijke taal en de internationale ( doven) wereld waarin ze zich begeven. En over dovencultuur, en haar vakgebied de antropologie. 
Er was een onderzoekster, Jacomine Nortier, die tweetalig/ meertaligheid bestudeerd. Een van de belangrijke punten die zij noemde is het enorme belang van het aanbieden van taal, heel veel taal. Door het aanbieden van taal, je moedertaal bv, ook als dat geen Nederlands is, dan is dat even prima leer je dingen te benoemen, begrippen leer je kennen en hierna ben je instaat om abstract en figuurlijktaalgebruik te begrijpen en toe te passen. Dit is het ontdekken van de wereld en het meedoen en begrijpen ervan. Het belang van een taal waarin je wil wonen, die comfortabel en prettig voelt. 
Ouders van de website kwamen aan het woord en gezamenlijk brainstormden we over mogelijkheden doven en horende meer contact te laten hebben. We hebben elkaar nodig, het belang is duidelijk, maar hoe komen horende ouders op een fijne manier in contact met dove mensen en hoe de website te krijgen naar die plekken waar zij nodig is en wat mist er op de website.
Later hierover meer via Onno Crasborn, die een en ander nog zal samenvatten en oppakken. Ook aanwezig waren de Fodok, Dovenschap en de NDJ.

Het was een optimistische en positieve middag, er heerste een sfeer van vooruitkijken en de mouwen opstropen. Veel werk aan de winkel, maar samen kunnen we dat.

Doofegwoon probeert ouders van dove kinderen te informeren over wat er nog meer is in het leven van dove kinderen en dove volwassenen dan alleen de gehoorbeperking. De site geeft informatie over dovencultuur, meertaligheid en gebarentaal, en laat ouders en doven zelf aan het woord. Doof zijn blijkt heel gewoon. 

Heb je vragen stel ze gerust.
Contact en info Onno Crasborn:  o.crasborn@let.ru.nl



zaterdag 5 november 2016

Stille Gym een ontdekkingstocht naar andere manieren van communiceren

Vandaag, 4 november 2016,  Stille Gym meegemaakt bij mijn dochter op school. En ik wil jullie er heel graag over vertellen, want ik ben razend enthousiast!

Stille Gym duurt twee uur en bestaat uit twee onderdelen. Het eerste deel is een ontdekkingstocht in de klas naar andere manieren van communiceren, Non verbaal communiceren. Het tweede deel is een spel in de gymzaal waarin, zonder geluid, oplossingen voor allerlei problemen worden gevonden.

Ter introductie zal ik kort de situatie schetsen van de schooljaren van mijn dochter op de reguliere school wat betreft de ambulante begeleiding.

Mijn dochter is 10 jaar, doof en heeft een ci, tweetalig opgevoed, en zit sinds groep 3 helemaal op de reguliere school.
Ze heeft ambulante begeleiding vanuit Kentalis. De eerste jaren was dat het standaard pakket van logopedie en later uitgebreid met 2 x per week buiten de klas pre teaching, en nog later  ook 1x buiten de klas met 2 leerlingen een spel doen, gericht op de sociaal emotionele ontwikkeling.
Nadenkend wat een doof kind op een horende school mist en nodig heeft en andersom, wat heeft de klas nodig, besloten we, mijn dochter en ik, later in samenspraak met de ambulante begeleider, mijn dochter zelf gebarenlessen te laten geven aan haar klasgenoten. Later heeft ze een jaar lang vanuit het arrangement/ de begeleiding Kentalis, zelf gebarenlessen gekregen van een NGT juf. ( vraag: Hoe blijft de ngt van de reguliere DSH leerling op een dusdanig niveau dat zij straks ook de middelbare schoolstof kan blijven volgen en later de opleiding/universiteit?) Ook kwam de ambulante begeleider in de klas om 2 x per maand drama lessen te doen met de klas. Een belangrijk aspect daarvan was daarbij non verbale communicatie.
Contacten met dove en slechthorende vriendinnen en mensen vindt plaats buiten school, in weekend en vakantie. ( vraag: hoe blijft de reguliere leerling in contact met Dovencultuur en wanneer en waar ziet hij / zij dove rolmodellen?) Tot zover.

Op een Fodokdag, tijdje geleden, kwamen we in contact Maaike en zo met Stille Gym. Ik raakte enorm nieuwsgierig en dacht toen al…wauw wat is dit mooi en wat een prachtig kans  is dit om non verbaal te leren communiceren op een fijne manier.
En zo, was er vandaag, 4 november, Stille Gym in de klas van mijn dochter.

Niet praten en toch communiceren? Communiceren doe je niet alleen met je stem. Je communiceert met je lijf, met je ogen en met je handen. Tijdens de Stille Gym gaan de deelnemers een spel spelen zonder dat ze hun stem gebruiken.
Dat valt nog niet mee, want we praten allemaal enorm veel.  Samen spelen en leren hoe je op een non verbale manier met elkaar kunt communiceren, dat is de stille gymles!
De workshop wordt verzorgd door Maaike Ferf Jentink. Maaike heeft met succes een CIOS sportopleiding afgerond. Met Stille Gym wil Maaike haar opgedane kennis inzetten om kinderen in Nederland meer kennis en inzicht te geven over de wereld van dove mensen en verschillende manieren van de communicatie.

En dat is precies wat ze vandaag gedaan heeft op de Montessorischool Apollo in Leiden.
Zo schuchter en afwachtend  als de kinderen begonnen zo creatief en zelfbewust stonden ze, in de gymzaal,  na 1,5 uur gebaren naar elkaar te maken om dingen op een papiertje creatief en zonder woorden, aan klasgenootjes duidelijk te maken.
Mimiek aflezen, zelf mimiek oefenen, zonder woorden de weg vragen naar het strand, vragen beantwoorden als bv kunnen dove mensen auto rijden? Uitleg wat is non verbale communicatie. Allemaal aspecten die aanbod zijn gekomen en die je kinderen meegeeft in hun leven. Wat een rijkdom!

Ik kan iedereen die een doof / sh kind heeft op een reguliere school deze Stille Gym enorm aanraden. Sterker nog, ik vind eigenlijk dat dit een elementair standaard onderdeel moet zijn binnen passend onderwijs cluster 2. Liefst ook nog terugkomend.  Ik zit nu al na te denken om volgend jaar een herhaling / aanvulling te vragen aan Maaike. Mijn dochter zit op en Montessorischool dus volgend schooljaar komen er weer nieuwe groep zessers bij. Ook voor middelbare scholieren en volwassenen is deze workshop heel geschikt. Dus ambulante begeleidingsdiensten, Kentalis, omarm Maaike en zorg dat we leren non verbaal en bewust met elkaar te communiceren. En lieve stoere ouders van DSH kinderen binnen passend onderwijs, vraag aan je ambulante begeleider naar Stille Gym. De behoefte van jullie kinderen is leidend in de begeleiding. ( binnen Kentalis verwoord als “ Geld volgt leerling”, wat zoveel betekent als, heeft het kind de begeleiding nodig dan krijgt het deze en is het intern aan Kentalis om het financiële gedeelte te regelen. Bij aanvang van het arrangement, begin van het schooljaar mag er geen geld en/of uren stramien worden neergezet).

Kijk op de website voor meer informatie over Stille Gym: www.StilleGym.nl.

Groet Arjenne Fakkel