woensdag 30 maart 2016
Verslag FODOK / NDJ dag 19 maart 2016
Zaterdag 19 maart was er weer de jaarlijks FODOK / NDJ dag. Deze keer viel het samen met de DEAF GAIN bijeenkomst, maar gelukkig allemaal op dezelfde locatie.
De kinderen konden naar het kinderprogramma, waar ze een top dag hadden met veel activiteiten, snoep, gebarentaal, lieve gebaarvaardige begeleiders en heel veel lol samen.
Het tienerprogramma waarvoor mijn zoon zich had opgegeven, gamen en sport en spel ( 12-16 jaar) ging helaas niet door. Dat was een grote teleurstelling, vooral omdat men was vergeten door te geven dat het tienerprogramma bleek te zijn geannuleerd. Dus na de algemene ledenvergadering van de Nederlandse Dove Jongeren is hij, balend, met de trein naar huis gegaan.
We begonnen de dag met de algemene ledenvergadering van de Fodok. De opkomst was gelijk andere jaren summier.
De oudergroep ziet het belang van de FODOK, ( binnenkort doofdivers) o.a. door het feit dat zij naast Simea en Hoormij een officieel aanspreekpunt en meedenktank is van OC&W betreffende passend onderwijs. De overheid ziet de FODOK en gebruikt haar als officiële vertegenwoordiger en belangenbehartiger van ouders en kennisbank van dove en sh kinderen/ cluster 2.
De oudergroep ziet het daarom als haar taak om mee te denken/ input te leveren en een vinger aan de pols te houden om de actuele situatie in zake doofheid/ kinderen/ school duidelijk te krijgen en te delen.
Als tweede hadden wij ons opgegeven voor de Deaf Gain bijeenkomst van de HU.
We zijn daar naar de presentatie geweest van Wouter Boulier. Wouter en zijn vrouw Annemieke van Kampen hebben een stichting Bob en Sofie met als belangrijkste doel het beheren en toegankelijk houden van het handtheater. Deaf Gain is opgezet om te laten zien dat Doofheid ook als iets positief gezien kan worden. Wouter bekrachtigde dit door enkele voorbeelden te laten zien wat horenden juist hebben overgenomen uit de Dovenwereld. Bijvoorbeeld het gebruik van gebaren tijdens het duiken en de Huddle tijdens het American Foodball. Annemieke en Wouter hebben de visie dat Dove kunstuitingen zoals theater in gebarentaal Deaf Gain doen laten groeien.
Toen volgde de jaarlijkse terugkerende lunch, met zalige broodjes, en kletste we bij met Rebecca van Lieshout, die vorig jaar, verhuisde naar Groningen om bij de school van haar zoon, Guyot, te wonen, en bezochten we de infostands waar uiteraard JCT fonds vertegenwoordigd was en ook Maaike Ferf Jentink van Stille gum, zie www.stillegym.nl prachtig initiatief.
Wij bezochten daarna nog 2 workshops. De eerste was AB- ers over passend onderwijs door Karin Bezemer en Karin van Vianen van de Polanenschool en de tweede werd gegeven door Jantine Brokking en Eva Praes met de titel Hoe overleef ik school?
De eerste workshop leverde eigenlijk geen nieuwe informatie op. Er werden algemene dingen verteld over het passend onderwijs die allang bekend zijn bij ouders van, en betrokkenen. Genoemd werd nog dat De polanenschool die al langere tijd bezig is, met het opzetten van een mediumsetting ( zoals deze ooit bedacht is) Ze zijn in overleg met een reguliere school en willen hier met een groepje dove/ sh kinderen starten binnen een reguliere groep. Mooi als dit gaat lukken.
Deze vorm van medium-arrangement is mooi maar waarschijnlijk, en uit de praktijk reeds duidelijk geworden, uitsluitend haalbaar wanneer zo’n groep gevormd wordt en ontstaat op een gezonde dovenschool. De Polanenschool is hier een voorbeeld van. De situatie op bv de Plataan ( SO) in Zoetermeer is compleet anders. Hier is zoiets volstrekt ondenkbaar. Het VSO Zoetermeer had ooit zo’n samenwerking met een middelbare school maar die is 2 jaar geleden opgeheven.
Duidelijk wordt opnieuw dat, passend onderwijs niet uitontwikkeld is en dat er ruimte zit tussen de nu ontstane, voorlopige, regels, ouders moeten goed opletten en zelf actief meedenken en zoeken naar informatief buiten hun eigen instelling om, en te rade gaan bij andere ouders. En, en dat is echt zorgwekkend, er voor het kind dat alleen in een reguliere klas zit, niets standaard geregeld is of wordt wat betreft CIDS, Cultuur, indentiteit Doof Slecht horend. Wat voor kinderen op een SO school en voor de kinderen die in een groepje regulier gaan vanzelfsprekend en geregeld is, NGT als instructietaal, NGT als vak, dove cultuur, dove rolmodellen, is er voor de alleen gaande kinderen helemaal niet.
De laatste workshop was heel fijn. Twee mooie jonge dames die vol zelfvertrouwen spraken over hun schoolverleden en (school/opleiding) heden. Regulier/ Slechthorende school en Guyot en op internaat gaan. Beide hebben zij alles meegemaakt. Gevormd en gesterkt op de dovenschool. Beide geven aan dat zij hun identiteit op het SO konden vinden/ vormgeven. Op de regulierschool was Jantine “ dat slechthorende meisje” Dat leek haar identiteit te zijn. Toen zij op het SO kwam viel dit weg, iedereen was “ de dove sh meisje/ jongen” En wat blijft er dan nog over? Er komt dan ruimte om te ontdekken wie je echt bent. Ook op de reguliere school hebben zij veel geleerd en beide zijn blij dat zij hier zijn geweest/ zijn. Het niveau en het tempo zijn over het algemeen hoger, en dat is best fijn. Zeker als je sterk in je schoenen staat en een goede basis hebt. Tips die zij ons meegaven zijn: Zorg voor goede tolken, en goede AB-er, neem initiatief, en zet door, het is niet makkelijk, maar geef niet op. En, heel belangrijk noemen beide, houd contact met je dove vrienden!
Lastig vonden beide het leren van een andere taal/ Engels op een reguliere school.
Op het SO wordt er anders lesgegeven en is er veel interactie. De oudergroep gaat op zoek naar meer informatie hierover. Uit eigen ervaring weet ze dat er binnen de AB dienst van Kentalis Zoetermeer geen kennis hierover beschikbaar is en dat ouders, scholen, leerlingen en tolken ieder voor zich, keer op keer, het wiel uitvinden. Engels gespecialiseerde schrijftolken kunnen wellicht in de toekomst uitkomst bieden. Sommige NGT tolken, tolken Nederlands ( vertalen dus) met een Engels mondbeeld.
Ook solo apparatuur kan worden ingezet. Luistertoetsen worden vervangen door toetsen met ondertiteling. Deze zijn wel schaars en duur. Ook kan de luistertoets vervangen worden door de tekst uit te printen op papier en het Engels, het wordt dan een leestoets.
Met een vol hoofd, chaotische aantekeningen, folders en vistekaartjes, grote dorst en een tas vol knutsels en vermoeide blije meisjes op skeelers verlaten wij wederom, zeer de moeite waard zijnde FODOK dag, op weg naar de Mac. Al jaren traditie en die zijn er tenslotte om in stand te houden.
Bedankt FODOK en NDJ en tot volgend jaar!
Arjenne Fakkel en Jacqueline van den Heiligenberg
dinsdag 22 maart 2016
Verslag oudermeeting 4 maart over passend onderwijs cluster 2
Knelpunten arrangementen/indicaties/begeleiding binnen cluster 2 tot nu toe
Een paar weken terug, op 4 maart, was ons 1e oudermeeting. Die stond in het teken van vragen en knelpunten rondom arrangementen/indicaties/begeleiding bij dove en slechthorende kinderen in het regulier onderwijs. Maar ook waren ouders welkom met andere vragen waarbij zij het prettig vonden dat anderen meedenken.
Succes
Het was een succes. We hebben verschillende ouders gezien met uiteenlopende problemen met betrekking tot arrangement en de daaraan gekoppelde begeleiding. Omdat we de dag zo hadden gepland met ouders die achter elkaar kwamen, konden we iedereen gericht aandacht en advies geven. Dat werkte erg prettig! Uiteraard was er ook ruimte voor ouders om elkaar tussendoor te spreken. Ook hebben we met ouders die niet konden komen contact gehad per telefoon/per email.
Opbrengst
Wat was de opbrengst van de oudermeeting? Wat zijn we wijzer geworden?
Randgevallen
Wat wordt onder zogenoemde “randgevallen” verstaan?
We hebben het bijvoorbeeld over:
De groep dove/slechthorende kinderen die een passende arrangement hebben wat zij echt nodig hebben en waar zij ook echt recht op hebben, is relatief klein. Zeker als je de afgewezen gevallen ertegenover zet.
Maar: ieder kind blijft doof of slechthorend. Een doof/slechthorend kind ontwikkelt zich doorgaans anders en heeft bepaalde hulpvragen/leerbehoeften. Begeleiding hierbij is hard nodig.
Komende tijd
Wat we gaan doen in de komende tijd:
Een paar weken terug, op 4 maart, was ons 1e oudermeeting. Die stond in het teken van vragen en knelpunten rondom arrangementen/indicaties/begeleiding bij dove en slechthorende kinderen in het regulier onderwijs. Maar ook waren ouders welkom met andere vragen waarbij zij het prettig vonden dat anderen meedenken.
Succes
Het was een succes. We hebben verschillende ouders gezien met uiteenlopende problemen met betrekking tot arrangement en de daaraan gekoppelde begeleiding. Omdat we de dag zo hadden gepland met ouders die achter elkaar kwamen, konden we iedereen gericht aandacht en advies geven. Dat werkte erg prettig! Uiteraard was er ook ruimte voor ouders om elkaar tussendoor te spreken. Ook hebben we met ouders die niet konden komen contact gehad per telefoon/per email.
Opbrengst
Wat was de opbrengst van de oudermeeting? Wat zijn we wijzer geworden?
- We hebben heel betrokken ouders gezien die goed weten wat ze willen voor hun dove/slechthorende kind. Ze zien waar de knelpunten zijn en wat de mogelijke oplossingen zijn.
- Er is steeds meer steun vanuit scholen en schooldirecteuren. We hebben bezoek gehad van ouders samen met hun schooldirecteur!
- De berg aan papierwerk is voor veel ouders onoverzichtelijk net als de informatie op websites. We hebben uitgelegd per vraagstuk hoe de richtlijnen en procedures werken. Ouders vonden dit prettig. Weten waar je moet beginnen is vaak het halve werk!
- We hebben alle ouders meegegeven dat ze altijd bij ons kunnen terugkomen met vragen en opmerkingen o.i.d.. Wij kunnen meedenken. Ook verzamelen we alle info zodat we de ene casus kunnen vergelijken met de andere. Immers; 1 kind in een bepaalde situatie wel begeleiding geven terwijl een ander kind in dezelfde situatie dit niet krijgt kan natuurlijk niet. Zeker niet als het om dezelfde instelling gaat.
- Onlangs zijn de criteria veranderd bij SIMEA. Dat is een positieve ontwikkeling. Hierdoor zullen een aantal kinderen toch het arrangement krijgen wat ze nodig hebben. Ondanks deze veranderingen zijn er toch veel zogenoemde “randgevallen” die stuitten op problemen met begeleiding.
Randgevallen
Wat wordt onder zogenoemde “randgevallen” verstaan?
We hebben het bijvoorbeeld over:
- zeer jonge dove/slechthorende kinderen die nog niet in groep 3 zitten maar waarvan vanuit de instellingen wordt gezegd dat ze prima horen en zich goed genoeg kunnen redden. Begeleiding wordt niet gegeven. Als er problemen komen, kunnen ouders alsnog eventueel aankloppen bij de instellingen. Lees: eerst problemen, dan begeleiding. Cru voor heel jonge kinderen en hun ouders die nog maar heel kort in het regulier onderwijs zitten.
- dove/slechthorende kinderen met een BAHA of een ABI. De instellingen houden in hun regels en arrangementen rekening met CI-kinderen. Kinderen die een BAHA of een ABI hebben lijken niet te zijn opgenomen in de procedures.
- dove/slechthorende kinderen op het SBO met achterstand in leren/sociaal-emotionele ontwikkeling . Er zijn gevallen waarbij kinderen van 12 jaar oud functioneren op leerniveau van de onderbouw. Deze kinderen hebben dus een leerachterstand. Vanwege de leerbehoeftes hebben juist zij echt begeleiding nodig. Maar dit krijgen ze niet.
- slechthorende kinderen die net te licht slechthorend waren (in decibel) maar steeds meer slechthorend worden. Er is dan discussie over het audiogram en wanneer is het kind slechthorendheid genoeg dat er begeleiding ingezet moet worden.
- slechthorende kinderen met andere problemen in regulier onderwijs/sbo die meer leidend waren dan de slechthorendheid. Bv slechthorend+vorm van autisme; dan lijkt het alsof er meer ingezet wordt op autisme. Er komt geen begeleiding voor slechthorendheid als afzonderlijk stuk.
- Dove/slechthorende kinderen die het te goed doen; zij scoren goed op de testen en hebben geen dossier met leerachterstanden of leerbehoeften. Er wordt dan gezegd dat het kind –door ontbreken aan leerachterstanden- geen begeleiding meer krijgt. Echter betreft dit heel jonge kinderen die nog voordat ze naar groep 3 gaan geen begeleiding meer krijgen.
- Dove/slechthorende kinderen die bovengemiddeld slim tot hoogbegaafd zijn. Zij krijgen geen begeleiding. Er wordt vergeten dat juist deze groep zichzelf wegcijfert. Op school doen ze alsof ze alles begrijpen en kunnen volgen. Maar dit is niet zo omdat ze niet alles opvangen. Deze kinderen zijn thuis vaak oververmoeid en gefrustreerd.
De groep dove/slechthorende kinderen die een passende arrangement hebben wat zij echt nodig hebben en waar zij ook echt recht op hebben, is relatief klein. Zeker als je de afgewezen gevallen ertegenover zet.
Maar: ieder kind blijft doof of slechthorend. Een doof/slechthorend kind ontwikkelt zich doorgaans anders en heeft bepaalde hulpvragen/leerbehoeften. Begeleiding hierbij is hard nodig.
Komende tijd
Wat we gaan doen in de komende tijd:
- We blijven continu alle informatie volgen rondom regelgeving, SIMEA, Kentalis, Auris. Er is inmiddels een mail gestuurd naar SIMEA, FODOK en FOSS waarin we aangeven dat de meeting geweest is en tegen welke problemen ouders aanlopen. Tot nog toe geen antwoord.
- Alle veranderingen en nieuws zullen we melden hier en op ons facebook site.
- Omdat we casussen verzamelen en lijnen hebben met veel verschillende ouders kunnen we ouders ook meer informeren over wat andere ouders meemaken/ervaren in het wel of niet krijgen van een arrangement.
- Ouders die alsnog willen praten over arrangement/begeleiding/indicatie kunnen en mogen altijd bellen of e-mailen (oudergroepvandovekinderen@gmail.com). We hebben een paar ervaren ouders die klaar staan om mee te denken en richtpunten te geven.
- Als de behoefte groot is, zullen we een nieuwe oudermeeting organiseren nog voor de zomervakantie zodat ouders tijdig de procedures m.b.t. arrangement kunnen ingaan.
zondag 20 maart 2016
Regels van de zorgverzekeraar voor onze kinderen?
Er is heel veel onduidelijkheid wat de zorgverzekeraar nu wel of niet vergoedt voor onze dove / sh kinderen. En welke documenten aangeleverd moeten worden om voor een vergoeding in aanmerking te komen.
Een goed voorbeeld is dat een bijgesloten audiogram niet ouder dan 9 maanden mag zijn bij het indienen van een aanvraag. Vroeger was de geldigheidsduur van een audiogram veel langer. Ouders konden tussentijds een audiogram laten maken in geval van een zware achteruitgang in het gehoor waardoor een ‘zwaardere’ kwaliteit gehoorapparaat nodig was. Maar doorgaans hoefden er niet veel nieuwe audiogrammen gemaakt te worden. Tegenwoordig moet je als ouder om de haverklap een nieuwe laten maken terwijl we weten dat een doof/slechthorend kind niet opeens beter gaat horen.
Voor ons een reden om eens een zorgverzekeraar te bellen en te vragen wat nu de regels zijn. Wij zijn gaan rondbellen met het voorbeeld van de 9 maanden regel voor het audiogram.
Om te beginnen is het goed om te weten dat:
- elke basisverzekering bij elke verzekeraar gelijk is. Wat valt onder de basisverzekering is bepaald door de overheid. (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverzekering/vraag-en-antwoord/wat-zit-er-in-het-basispakket-van-de-zorgverzekering).
- de voorwaarden om voor een vergoeding in aanmerking te komen, in principe, ook bij elke zorgverzekeraar gelijk zijn.
Gaat een zorgverzekeraar toch ineens andere regels hanteren (en dat is waar wij natuurlijk tegenaan
lopen) dan moet dit gemeld worden bij de Nederlandse zorgautoriteit (https://www.nza.nl/).
Zodra wij antwoord hebben van het Zorginstituut zullen wij dit via de blog delen.
woensdag 17 februari 2016
Gezocht: supersterren voor LeesVertelwedstrijd 2016!
Wie organiseert de LeesVertelwedstrijd dit jaar?
Na jaren tomeloze inspanningen van Vanessa Couwenberg en Sandra Markies dragen zij het stokje nu over aan het maatschappelijk projectbureau 125Procent. 125Procent was vorig jaar organisator van het MuteSounds festival en vindt het een grote eer om dit jaar, in opdracht van Stichting Woord en Gebaar, producent van de LeesVertelwedstrijd te zijn.
Wat verandert er nog meer?
De grootste verandering is de nieuwe aanmeldingsprocedure. Voorheen organiseerden de dovenscholen zelf spetterende schoolfinales en werden daar de finalisten voor de Nationale LeesVertelwedstrijd gekozen. Omdat steeds meer dove en slechthorende kinderen op een reguliere basisschool terechtkomen, zijn er andere voorrondes nodig om ook hun een kans te geven mee te doen. Hierdoor worden de finalisten niet meer bij de schoolfinales op dovenscholen gekozen, maar op een andere, spannende manier. We hopen dat de dovenscholen de leerlingen met evenveel enthousiasme blijven begeleiden en de schoolfinales als spetterend evenement in stand houden.
Hoe geef je je op voor de LeesVertelwedstrijd?
Onder begeleiding van een volwassene kunnen alle dove en slechthorende kinderen van 10 t/m 13 jaar zich vanaf 1 maart aanmelden op leesvertelwedstrijd.nl. Als onderdeel van de aanmelding stuur je een kort filmpje mee, waarin je een stukje tekst uit een favoriet boek (dat niet verfilmd is) voordraagt in Nederlandse Gebarentaal (NGT). Het filmpje mag maximaal 4 minuten duren.
Wie bekijkt mijn filmpje?
De ingezonden filmpjes worden alleen bekeken door een vakjury en komen dus niet online te staan. De vakjury kijkt naar alle verhalenvertellers en kiest vervolgens 20 talenten uit, die een dag op bootcamp mogen.
Wat gaan we doen op het bootcamp?
Verspreid over het land zijn er drie bootcamps, waar de kinderen door een NGT-specialist extra getraind worden om hun verhaal nog mooier voor te dragen. De bootcamps eindigen met het opnemen van filmpjes van de voordrachten, die op 1 mei online worden gezet op leesvertelwedstrijd.nl. Vanaf dan kan heel Nederland stemmen op 1 van de 20 filmpjes.
Wie gaan er naar de finale?
Uit de 20 talenten worden uiteindelijk 10 finalisten gekozen, deels door de stemmen van Nederland en deels door het vakkundige besluit van de jury. De 10 finalisten worden op 28 mei als supersterren onthaald in Theater de Meervaart in Amsterdam, waar ze gaan strijden om de titel ‘Superster verhaalverteller 2016’. De andere 10 talenten krijgen een leuke rol tijdens de spetterende show.
Wil je graag komen kijken bij de spannende en vooral gezellige LeesVertelwedstrijd? Vanaf 1 maart kun je je op onze site gratis aanmelden als bezoeker, om zeker te zijn van een plekje in het theater.
donderdag 28 januari 2016
Onze vraag naar aanleiding van het artikel uit de Volkskrant aan de afdeling: KNO Radboudlumc Nijmegen om informatie te delen!
Beste Emmanuel Mylanus, Margreet Langereis, Anneke Vermeulen,
In de Volkskrant hebben jullie een reactie gegeven op een artikel naar aanleiding van het sluiten van het doveninternaat in Haren. Als oudergroep van dove kinderen willen wij informatie verzamelen en delen. Dit kunnen ervaringsverhalen zijn, maar ook zijn wij op zoek naar wetenschappelijke onderzoeken die antwoorden kunnen geven op vragen van ouders. Zie bijvoorbeeld onze vragen ten aanzien van onderzoeken naar gebarentaal en het dove kind: http://oudergroepvandovekinderen.blogspot.nl/2015/07/oudergroep-doet-dringend-verzoek-voor.html.
In jullie reactie in de Volkskrant van 16-12-2015 geven jullie aan dat kinderen met een CI (zonder bijkomende beperkingen) mede dankzij ambulante begeleiding zich gunstig ontwikkelen op academisch en sociaal-emotioneel gebied. Jullie geven aan dat dit bevestigd wordt door (internationaal) wetenschappelijk onderzoek. Kunnen jullie deze onderzoeksresultaten delen? Veel dove kinderen hebben een CI en dan is het voor ouders goed om te weten op welke wijze de kinderen zich het meest optimaal kunnen ontplooien en wat daarvoor nodig is. Wij hopen (en verwachten) dat in het onderzoek ook 1-taligheid versus 2-taligheid is meegenomen, over hulpmiddelen worden gesproken maar ook hoe de ambulante begeleiding concreet ingevuld moet worden. De uitkomst kan dan ook gelijk in de 'menukaart' opgenomen worden (zie voor meer informatie over dit onderwerp: http://oudergroepvandovekinderen.blogspot.nl/2016/01/we-zijn-en-werken-samen-en-delen-hoop.html)
maandag 18 januari 2016
“We zijn en werken samen en delen hoop en verwachting en passie om alle cluster 2 kinderen een fijne tijd op school en goed onderwijs te geven”
Op initiatief van mij, Arjenne Fakkel, moeder van twee dove kinderen op een reguliere school is er op 8 januari jl een gesprek gevoerd tussen nog 2 ouders van dove kinderen en:
Kentalis
Simea
Hoormij
Fodok
Locatie; Kentalis Zoetermeer, waarvoor dank!
Dit gesprek had tot doel duidelijkheid te krijgen over problemen met betrekking tot het arrangement van onze en alle dove / sh kinderen binnen het regulier onderwijs. Om onze bezorgdheid te uiten en om een voorstel te doel en zo een concrete bijdrage te leveren aan de verbetering van de ambulante begeleiding / diensten van cluster 2 instellingen en zo, positief naar de toekomst te kijken van dove / sh kinderen binnen passend onderwijs.
Vanuit cluster 2 instantie’s en betrokkenen wordt er onvolledig onduidelijk naar betrokkenen ( reguliere school, ouders, leerlingen enz. ) gecommuniceerd. Dit heeft onduidelijkheid tot gevolg en bezorgdheid. Wanneer ouders (want die zijn het die aan de bel trekken), navraag doen en in actie komen worden ze door alle betrokkenen van het kastje naar de muur gestuurd.
Beide punten worden erkend en zullen worden verbeterd. Alle aanwezigen zullen hierop toezien en zich hiervoor inzetten.
Door afgelopen maanden stevig aan de bel te trekken bij de verschillende instantie’s slagen wij als individuele ouders er in het arrangement van onze kinderen “passend” te krijgen. Prachtig voor onze kinderen, slecht voor alle andere kinderen die wellicht niet de begeleiding krijgen die ze kunnen / moeten krijgen.
Het veroorzaakt ongelijke behandeling en kansen voor leerlingen. Willekeur en toeval zijn binnen het onderwijs, en zeker voor deze kwetsbare groep, erg ongewenst.
Wij als ouders zien het als onze plicht om te strijden voor gelijke kansen en mogelijkheden voor alle dove / sh kinderen in Nederland op een reguliere school.
Welke cluster 2 instelling er begeleidt en waar je woont mag geen invloed hebben op de kwaliteit en kwantiteit van de begeleiding. Dat is namelijk de begeleidingsvraag van de leerling. Het veel gebruikte credo van alle aanwezige in formele schrijven is “ het borgen van kwaliteit” is helaas nog niet helemaal gelukt. Ons voorstel “ een menukaart/database en routebeschrijving van mogelijkheden binnen de begeleiding, voor iedereen, op elk moment toegankelijk”, waarover later meer, zal dit positief kunnen veranderen.
Tijdens het gesprek is duidelijk geworden dat passend onderwijs inhoud dat;
De onderwijsbehoefte van de leerling, ongeacht de financiële zwaarte van het arrangement ten alle tijden, boven aan staan moet staan. Dus het geld mag nooit leidend zijn in de begeleiding.
De begeleiding die nodig is zal verwoord worden en besproken door alle partijen. Hierbij wordt aangegeven wat de school zelf doet en welke cluster 2 specifieke zaken door de cluster 2 instelling wordt opgepakt. Daarna zal de ambulant begeleider zorg dragen, vanuit de cluster 2 instelling, voor de uitvoering en financiële verantwoording. (wanneer er vanuit cluster 2 geen goede passende begeleiding mogelijk is, is er de mogelijkheid om, in overleg, te kiezen voor andere begeleiding, bijvoorbeeld vanuit de horende school of / en externe begeleiding, en zal de cluster 2 instelling de financiële middelen overhevelen.)
Alle aanwezigen bevestigen dit en zullen dit uitdragen.
De reguliere school draagt zorg, en is verantwoordelijk voor de begeleiding van cluster 2 kinderen. (Reguliere scholen moeten hier nog aan wennen.) Zij wordt door kennis ondersteunt door cluster 2 instellingen.
Wanneer er een geschil optreedt dat onoverbrugbaar blijkt is er voor ouders de mogelijkheid tot een second opinion. Zie voor meer informatie volgende link.
http://www.simea.nl/dossiers/passend-onderwijs/toelating/en-wat-als-we-het-niet-eens-worden-een-overzicht-van-procedures-bij-klachten-geschillen-en-bezwaar.pdf
Vervolgens hebben wij gesproken over ons positieve voorstel;
Verzamel, bundel en maak alle kennis met betrekking tot begeleidingsmogelijkheden van cluster 2 kinderen binnen de ambulante diensten toegankelijk voor belanghebbende zoals de leerlingen, ouders, reguliere scholen en ook en vooral voor ambulante medewerkers.
Om passend onderwijs in het reguliere onderwijs te bieden aan de cluster 2 kinderen zou een ‘menukaart’ een goede basis zijn voor ouders, kinderen, leerkrachten en AB diensten. Op de ‘menukaart’ wordt aangegeven welke mogelijkheden er voor kinderen zijn. Per leerling, per leerjaar kan bekeken worden wat de leerling nodig heeft, waar op gelet moet worden, en vooral wat er mogelijk is. Creatieve oplossing ooit bedacht en toegepast door een individuele ambulante medewerker met betrekking tot tot bijvoorbeeld de pauze’s, voor sommige dove leerlingen een lastig moment, kunnen hier genoteerd worden en door andere overgenomen. Ook kan er vast ‘vooruit’ gekeken worden zodat je de mogelijkheden van toekomstige leerjaren kan inzien (bijvoorbeeld hoe omgaan met Engels, is dan een schrijftolk handig?, of sociale vaardigheids trainingen, wat is / bestaat er en wat wil je zelf ontwikkelen?, gebarenlesjes in de klas of praktische tips over tennisballen onder de stoelpoten tegen het geluid, ondertitelde citotoetsen, tolk mee op kamp en wie betaald wat en heb je er recht op, of ben je afhankelijk van de medewerking van de school?, Leuke / leerzame boeken & spelletjes voor in de klas over doof / sh / ngt, kies je voor RT of Pre-teaching en hoelang en of hoe frequent is dan gangbaar effectief en fijn voor de leerling?)
Er is overal en nergens veel kennis en kunde aanwezig, maar deze is nog niet gebundeld en beschikbaar voor alle ouders en leerkrachten. Vanaf het moment dat de begeleiding in gaat zou deze menukaart moeten worden uitgereikt.
Alle aanwezige zijn het eens dat de “ menukaart” er moet komen.
Fodok heeft zich in het verleden hier al mee bezig gehouden en zal informatie delen.
Alle anderen zullen actief meedenken en input leveren.
Kentalis zal het plan introduceren bij haar ambulante dienst en zal in samenwerking met Simea een begin maken.
Als laatste geeft de oudergroep aan dat er momenteel kinderen met CI naar het regulier onderwijs gaan, zonder enige vorm van begeleiding. Simea geeft aan dat het hier gaat om CI kinderen die een slechthorende indicatie hebben gekregen. Simea werkt aan een aanpassing van de criteria voor de arrangementen, zodat alle CI kinderen aanspraak kunnen maken op de voor hun nodige begeleiding. Ze noemen het bij Simea een weeffout die nu, met het passend onderwijs, is komen boven drijven.
Fodok, HoorMij en Simea geven aan dat er bij hun niet veel gevallen bekend zijn waar het mis gaat met de begeleiding en dat ze onze ongerustheid met betrekking tot deze kinderen ook niet echt delen.
Wij, de ouders, lezen op sociaal media verhalen waarvan wij denken dat het weldegelijk niet goed gaat, maar dat de ouders de weg niet kunnen vinden naar andere ouders of ouderorganisaties om ze te helpen. Of dat ze zich wellicht onterecht, laten geruststellen. Nog te vaak zijn veel ouders opnieuw het wiel aan het uitvinden.
De verandering van de rugzak naar het arrangement en passend onderwijs is pas sinds anderhalf jaar en zit nog in een begin fase. De echte gevolgen die deze verandering teweeg zal brengen zullen pas veel later boven komen drijven, en zichtbaar worden. Daarbij is het vroegtijdig dubbelzijdig implanteren met de veranderingen in taalaanbod bij deze jonge kinderen ook een nieuwe ontwikkeling waarvan de gevolgen pas over enkele jaren duidelijk zullen zijn. Ze gaan een beetje hand in hand, maar vormen een heel complexe situatie waar naar onze mening veel te weinig over wordt nagedacht.
Bij deze een oproep aan ouders die hun verhaal/ ervaringen/ kennis met ons willen delen positief of negatief. We kunnen die gebundeld en gewenst anoniem, meenemen in ons volgende overleg. Wil je iets anders kwijt of meedoen/ denken, je bent van harte welkom. Samen zijn we sterk!
Afsluitend wil ik nog zeggen dat het een fijn, open en eerlijk gesprek is geweest. Onduidelijkheden zijn opgehelderd en intentie’s zijn uitgesproken. Ik ben daar heel blij mee en hoop dat het vervolg gesprek in april een gunstig ontwikkeling zal laten zien. Nu geen tijd dus om achterover te leunen maar tijd om de mouwen op te stropen.
We zijn en werken samen en delen hoop en verwachting en passie om alle cluster 2 kinderen een fijne tijd op school en goed onderwijs te geven.
In april zal er zoals gezegd een vervolg gesprek komen.
Arjenne Fakkel
Jacqueline van den Heiligenberg
Helga Duifhuis
(Wij willen niet zoveel mogelijk begeleiding, wij willen begeleiding die goed is)
vrijdag 18 december 2015
Kerstgedachte
"Be the change you wish to see in the world"
M. Gandi
9 oktober 2014 zijn we begonnen met ons blog en Facebookpagina. Nu zijn we ruim een jaar verder en....
|
Ook de mensen die onze berichten lezen en delen via de sociale media: bedankt! Door jullie gaan we samen als een "virus" over de digitale snelweg.
Ook bedanken we alle Dove mensen voor hun input, kritische noten en medewerking. Er is lang genoeg over Doven en over ouders gepraat. Wij praten gewoon MET elkaar en..... kijk wat daarvan komt!
We zien berichten van mensen die roepen dat er actie moet komen. Maar er is al volop actie. Je kan gewoon meedoen. Hoe, wat en waar? Gewoon met je eigen kind. Heb je nog een gaatje vrij tijdens de kerstvakantie: denk dan eens goed na over je eigen situatie met je kind:
- zit je kind lekker in zijn vel?
- krijgt je kind de begeleiding waardoor het zich tot het uiterste kan ontplooien?
- heb je wel alle informatie en documenten, zoals bijvoorbeeld arrangement, ontwikkelingsperspectief en ben je het daar mee eens en bovenal voldoet het aan de leerbehoefte van je kind?
- hoe zit het met de indicatie?
- ben je het eens met de indicatie?
- zou je toch meer gebaren willen leren?
- hoe is de situatie op school?
- hoe vind je andere dove en slechthorende kinderen?
- hoe vind je activiteiten voor je kinderen?
- zou je graag andere ouders willen leren kennen die ook met het zelfde bijltje moeten hakken?
Je hoeft niet met 'minder' genoegen te nemen. Ook jou kind heeft recht op goed onderwijs en een optimale ontwikkeling net als elk ander kind. Helaas is het niet altijd vanzelfsprekend en krijg je niet altijd wat er nodig is. Soms moet je er enorm voor knokken. Maar je bent niet alleen. Wij zijn er volgend jaar gewoon weer en gaan natuurlijk door.
Heb je vragen, problemen of juist een heel goed bericht deel het met ons via oudergroepvandovekinderen@gmail.com. Mocht het echt helemaal mis gaan met jouw kind, is er nu ook een nummer wat je kan bellen of whatsappen: 06 55 343 117. Bedenk wel dat wij dit allemaal in onze vrije tijd doen en soms ook even moeten uitzoeken hoe het een en ander geregeld is. Wil je actief meedenken? Bezit je kennis of ervaring die je graag met andere ouders wil delen? Laat het ons dan weten. We hebben verschillen groepen op WhatsApp waar we elkaar op de hoogte houden van ontwikkelingen. Wellicht kan met jouw input een andere ouder enorm geholpen worden.
Op onze blog staat het kopje "even voorstellen". Daar kan ook jouw naam komen te staan als je samen met ons actief mee wilt denken en werken aan betere toekomst voor onze kinderen. Wellicht dat er volgend jaar nog meer gezichtjes in de kerstboodschap komen te staan.
Abonneren op:
Posts (Atom)








