maandag 18 januari 2016

“We zijn en werken samen en delen hoop en verwachting en passie om alle cluster 2 kinderen een fijne tijd op school en goed onderwijs te geven”


Op initiatief van mij, Arjenne Fakkel, moeder van twee dove kinderen op een reguliere school is er op 8 januari jl een gesprek gevoerd tussen nog 2 ouders van dove kinderen en:

Kentalis
Simea
Hoormij
Fodok

Locatie; Kentalis Zoetermeer, waarvoor dank!

Dit gesprek had tot doel duidelijkheid te krijgen over problemen met betrekking tot het arrangement van onze en alle dove / sh kinderen binnen het regulier onderwijs. Om onze bezorgdheid te uiten en om een voorstel te doel en zo een concrete bijdrage te leveren aan de verbetering van de ambulante begeleiding / diensten van cluster 2 instellingen en zo, positief naar de toekomst te kijken van dove / sh kinderen binnen passend onderwijs.

Vanuit cluster 2 instantie’s en betrokkenen wordt er onvolledig onduidelijk naar betrokkenen ( reguliere school, ouders, leerlingen enz. ) gecommuniceerd. Dit heeft onduidelijkheid tot gevolg en bezorgdheid. Wanneer ouders (want die zijn het die aan de bel trekken), navraag doen en in actie komen worden ze door alle betrokkenen van het kastje naar de muur gestuurd.
Beide punten worden erkend en zullen worden verbeterd. Alle aanwezigen zullen hierop toezien en zich hiervoor inzetten.

Door afgelopen maanden stevig aan de bel te trekken bij de verschillende instantie’s slagen wij als individuele ouders er in het arrangement van onze kinderen “passend” te krijgen. Prachtig voor onze kinderen, slecht voor alle andere kinderen die wellicht niet de begeleiding krijgen die ze kunnen / moeten krijgen.
Het veroorzaakt ongelijke behandeling en kansen voor leerlingen. Willekeur en toeval zijn binnen het onderwijs, en zeker voor deze kwetsbare groep, erg ongewenst.
Wij als ouders zien het als onze plicht om te strijden voor gelijke kansen en mogelijkheden voor alle dove / sh kinderen in Nederland op een reguliere school.
Welke cluster 2 instelling er begeleidt en waar je woont mag geen invloed hebben op de kwaliteit en kwantiteit van de begeleiding. Dat is namelijk de begeleidingsvraag van de leerling. Het veel gebruikte credo van alle aanwezige in formele schrijven is “ het borgen van kwaliteit” is helaas nog niet helemaal gelukt. Ons voorstel “ een menukaart/database en routebeschrijving van mogelijkheden binnen de begeleiding, voor iedereen, op elk moment toegankelijk”, waarover later meer, zal dit positief kunnen veranderen.

Tijdens het gesprek is duidelijk geworden dat passend onderwijs inhoud dat;
De onderwijsbehoefte van de leerling, ongeacht de financiële zwaarte van het arrangement ten alle tijden, boven aan staan moet staan. Dus het geld mag nooit leidend zijn in de begeleiding.
De begeleiding die nodig is zal verwoord worden en besproken door alle partijen.  Hierbij wordt aangegeven wat de school zelf doet en welke cluster 2 specifieke zaken door de cluster 2 instelling wordt opgepakt. Daarna zal de ambulant begeleider zorg dragen, vanuit de cluster 2 instelling, voor de uitvoering en financiële verantwoording. (wanneer er vanuit cluster 2 geen goede passende begeleiding mogelijk is, is er de mogelijkheid om, in overleg, te kiezen voor andere begeleiding, bijvoorbeeld vanuit de horende school of / en externe begeleiding, en zal de cluster 2 instelling de financiële middelen overhevelen.)
Alle aanwezigen bevestigen dit en zullen dit uitdragen.

De reguliere school draagt zorg, en is verantwoordelijk voor de begeleiding van cluster 2 kinderen. (Reguliere scholen moeten hier nog aan wennen.) Zij wordt door kennis ondersteunt door cluster 2 instellingen.
Wanneer er een geschil optreedt dat onoverbrugbaar blijkt is er voor ouders de mogelijkheid tot een second opinion. Zie voor meer informatie volgende link.

http://www.simea.nl/dossiers/passend-onderwijs/toelating/en-wat-als-we-het-niet-eens-worden-een-overzicht-van-procedures-bij-klachten-geschillen-en-bezwaar.pdf

Vervolgens hebben wij gesproken over ons positieve voorstel;
Verzamel, bundel en maak alle kennis met betrekking tot begeleidingsmogelijkheden van cluster 2 kinderen binnen de ambulante diensten toegankelijk voor belanghebbende zoals de leerlingen, ouders, reguliere scholen en ook en vooral voor ambulante medewerkers.

Om passend onderwijs in het reguliere onderwijs te bieden aan de cluster 2 kinderen zou een ‘menukaart’ een goede basis zijn voor ouders, kinderen, leerkrachten en AB diensten. Op de ‘menukaart’ wordt aangegeven welke mogelijkheden er voor kinderen zijn. Per leerling, per leerjaar kan bekeken worden wat de leerling nodig heeft, waar op gelet moet worden, en vooral wat er mogelijk is. Creatieve oplossing ooit bedacht en toegepast door een individuele ambulante medewerker met betrekking tot tot bijvoorbeeld de pauze’s, voor sommige dove leerlingen een lastig  moment, kunnen hier genoteerd worden en door andere overgenomen.  Ook kan er vast ‘vooruit’ gekeken worden zodat je de mogelijkheden van toekomstige leerjaren kan inzien (bijvoorbeeld hoe omgaan met Engels, is dan een schrijftolk handig?, of sociale vaardigheids trainingen, wat is / bestaat er en wat wil je zelf ontwikkelen?, gebarenlesjes in de klas of praktische tips over tennisballen onder de stoelpoten tegen het geluid, ondertitelde citotoetsen, tolk mee op kamp en wie betaald wat en heb je er recht op, of ben je afhankelijk van de medewerking van de school?, Leuke / leerzame boeken & spelletjes voor in de klas over doof / sh / ngt, kies je voor RT of Pre-teaching en hoelang en of hoe frequent is dan gangbaar effectief en fijn voor de leerling?)

Er is overal en nergens veel kennis en kunde aanwezig, maar deze is nog niet gebundeld en beschikbaar voor alle ouders en leerkrachten. Vanaf het moment dat de begeleiding in gaat zou deze menukaart moeten worden uitgereikt.

Alle aanwezige zijn het eens dat de “ menukaart” er moet komen.
Fodok heeft zich in het verleden hier al mee bezig gehouden en zal informatie delen.
Alle anderen zullen actief meedenken en input leveren.
Kentalis  zal het plan introduceren bij haar ambulante dienst en zal in samenwerking met Simea een begin maken.

Als laatste geeft de oudergroep aan dat er momenteel kinderen met CI naar het regulier onderwijs gaan, zonder enige vorm van begeleiding.  Simea geeft aan dat het hier gaat om CI kinderen die een slechthorende indicatie hebben gekregen. Simea werkt aan een aanpassing van de criteria voor de arrangementen, zodat alle CI kinderen aanspraak kunnen maken op de voor hun nodige begeleiding. Ze noemen het bij Simea een weeffout die nu, met het passend onderwijs, is komen boven drijven.

Fodok, HoorMij en Simea geven aan dat er bij hun niet veel gevallen bekend zijn waar het mis gaat met de begeleiding en dat ze onze ongerustheid met betrekking tot deze kinderen ook niet echt delen.

Wij, de ouders,  lezen op sociaal media verhalen waarvan wij denken dat het weldegelijk niet goed gaat, maar dat de ouders de weg niet kunnen vinden naar andere ouders of ouderorganisaties om ze te helpen. Of  dat ze zich wellicht onterecht, laten geruststellen. Nog te vaak zijn veel ouders opnieuw het wiel aan het uitvinden.

De verandering van de rugzak naar het arrangement en passend onderwijs is pas sinds anderhalf jaar en zit nog in een begin fase. De echte gevolgen die deze verandering teweeg zal brengen zullen pas veel later boven komen drijven, en zichtbaar worden. Daarbij is het vroegtijdig dubbelzijdig implanteren met de veranderingen in taalaanbod bij deze jonge kinderen ook een nieuwe ontwikkeling waarvan de gevolgen pas over enkele jaren duidelijk zullen zijn. Ze gaan een beetje hand in hand, maar vormen een heel complexe situatie waar naar onze mening veel te weinig over wordt nagedacht.

Bij deze een oproep aan ouders die hun verhaal/ ervaringen/ kennis met ons willen delen positief of negatief. We kunnen die gebundeld en gewenst anoniem, meenemen in ons volgende overleg. Wil je iets anders kwijt of meedoen/ denken, je bent van harte welkom. Samen zijn we sterk!

Afsluitend wil ik nog zeggen dat het een fijn, open en eerlijk gesprek is geweest. Onduidelijkheden zijn opgehelderd en intentie’s zijn uitgesproken. Ik ben daar heel blij mee en hoop dat het vervolg gesprek in april een gunstig ontwikkeling zal laten zien. Nu geen tijd dus om achterover te leunen maar tijd om de mouwen op te stropen.
We zijn en werken samen en delen hoop en verwachting en passie om alle cluster 2 kinderen een fijne tijd op school en goed onderwijs te geven.

In april zal er zoals gezegd een vervolg gesprek komen.

Arjenne Fakkel
Jacqueline van den Heiligenberg
Helga Duifhuis

(Wij willen niet zoveel mogelijk begeleiding, wij willen begeleiding die goed is)

vrijdag 18 december 2015

Kerstgedachte

"Be the change you wish to see in the world" 

M. Gandi

9 oktober 2014 zijn we begonnen met ons blog en Facebookpagina. Nu zijn we ruim een jaar verder en....

  • we hebben 27 blogs geschreven die allemaal goed zijn gelezen en gedeeld
  • we hebben 266 likes voor onze Facebook pagina
  • we zijn uitgenodigd op een congres in Nederland (ICLSA2015) om te spreken tijdens de opening, over het belang van meetaligheid voor dove & slechthorende kinderen
  • we zijn op bezoek geweest in Londen bij het Deafness Cognition and Language (DCAL) Research Centre om lezingen bij te wonen over dovenonderwijs
  • er is een videoboodschap vertoond op het congres in Turkije bij de World Federation of the Deaf met de boodschap dat elke ouder gebaren kan leren mits ze goede cursussen kunnen volgen
  • we hebben met geld van fonds1818 een gebarencursus laten ontwikkelen voor horende vriendjes en vriendinnetjes van dove kinderen in het reguliere onderwijs project "handenlab"
  • we zijn samen met SignImpact begonnen om goede gebarencursussen voor ouders toegankelijk te maken. Na een pilotfase van 3 jaar gaan begin 2016 weer nieuwe groepen van start
  • we hebben heel veel nieuwe mensen ontmoet, waardoor we nu weten, we staan er niet alleen voor!!!





Wauw we vinden het nogal wat! En dat zonder stichting, federatie, subsidies, donaties, besturen en noem het allemaal maar op. Gewoon ouders met gezinslevens en banen. Gewoon ouders die tijd vrijmaken om zich in te zetten voor de belangen van onze dove & slechthorende kinderen. We willen alle ouders die hieraan hebben meegewerkt heel erg bedanken!!

Ook de mensen die onze berichten lezen en delen via de sociale media: bedankt! Door jullie gaan we samen als een "virus" over de digitale snelweg.

Ook bedanken we alle Dove mensen voor hun input, kritische noten en medewerking. Er is lang genoeg over Doven en over ouders gepraat. Wij praten gewoon MET elkaar en..... kijk wat daarvan komt!

We zien berichten van mensen die roepen dat er actie moet komen. Maar er is al volop actie. Je kan gewoon meedoen. Hoe, wat en waar? Gewoon met je eigen kind. Heb je nog een gaatje vrij tijdens de kerstvakantie: denk dan eens goed na over je eigen situatie met je kind:

  • zit je kind lekker in zijn vel?
  • krijgt je kind de begeleiding waardoor het zich tot het uiterste kan ontplooien?
  • heb je wel alle informatie en documenten, zoals bijvoorbeeld arrangement, ontwikkelingsperspectief en ben je het daar mee eens en bovenal voldoet het aan de leerbehoefte van je kind?
  • hoe zit het met de indicatie?
  • ben je het eens met de indicatie?
  • zou je toch meer gebaren willen leren?
  • hoe is de situatie op school?
  • hoe vind je andere dove en slechthorende kinderen?
  • hoe vind je activiteiten voor je kinderen?
  • zou je graag andere ouders willen leren kennen die ook met het zelfde bijltje moeten hakken?
Je hoeft niet met 'minder' genoegen te nemen. Ook jou kind heeft recht op goed onderwijs en een optimale ontwikkeling net als elk ander kind. Helaas is het niet altijd vanzelfsprekend en krijg je niet altijd wat er nodig is. Soms moet je er enorm voor knokken. Maar je bent niet alleen. Wij zijn er volgend jaar gewoon weer en gaan natuurlijk door. 

Heb je vragen, problemen of juist een heel goed bericht deel het met ons via oudergroepvandovekinderen@gmail.com. Mocht het echt helemaal mis gaan met jouw kind, is er nu ook een nummer wat je kan bellen of whatsappen: 06 55 343 117. Bedenk wel dat wij dit allemaal in onze vrije tijd doen en soms ook even moeten uitzoeken hoe het een en ander geregeld is. Wil je actief meedenken? Bezit je kennis of ervaring die je graag met andere ouders wil delen? Laat het ons dan weten. We hebben verschillen groepen op WhatsApp waar we elkaar op de hoogte houden van ontwikkelingen. Wellicht kan met jouw input een andere ouder enorm geholpen worden. 

Op onze blog staat het kopje "even voorstellen". Daar kan ook jouw naam komen te staan als je samen met ons actief mee wilt denken en werken aan betere toekomst voor onze kinderen. Wellicht dat er volgend jaar nog meer gezichtjes in de kerstboodschap komen te staan. 

maandag 14 december 2015

Van veel tegenwind groei je krom

Brief van een bezorgde moeder over passend onderwijs en een oproep aan de ambulante diensten van rec 2 instellingen.

Wat er nu gebeurt in rec 2 arrangementenland is waar ik al bang voor was. Dit is waarom ik al 6 maanden geleden een bezwaarschrift heb geschreven. En al maanden in gesprek ben met Kentalis over het arrangement van mijn dochter en alle andere dove/ sh kinderen. Dat Kentalis het op een akkoordje zou gooien met individuele, te lastige/ mondige, ouders. Ouders die niet klakkeloos akkoord gaan en die o.a. graag willen weten waarom en wiens keuze het is geweest de budgetten per kind te halveren ten opzichte van vorig jaar, toen ook al flink gekort werd. ( of zoals Kentalis het zegt “we moesten zoveel kinderen aannemen en nu is de verdeelsleutel veranderd en is er per saldo minder over per kind” )*

….hoezo, passend onderwijs, in dit geval is het geld leidend en niet de zorgvraag van het kind, en waarom alle zorg volgend jaar van een rec 2 instelling moet komen, en de reguliere school dus niet meer zijn eigen RT-er kan inschakelen en ook geen geld meer krijgt, of dat je niet meer je eigen keus dove RT-er kan inhuren, en dat ook de tolkvoorziening, nu nog bij het UWV, uiteindelijk zal gaan naar rec 2 instelling Kentalis, kortom nog veel meer macht krijgt dan ze nu al heeft, allemaal vragen die afgedaan worden met “ de belangengroepering zijn gehoord en akkoord. Het ministerie heeft het budget vastgezet en in 2018 wordt er geëvalueerd.

Structureel te weinig zorg geld te besteden hebben, ouders slecht/ niet informeren en een rookgordijn maken door vage antwoorden te geven. Er van uitgaand dat de meeste ouders gerustgesteld kunnen worden door de belofte dat de zorg gewaarborgd en gecontinueerd zal worden. Prachtige zin, waar uiteraard heel veel ouders en scholen zich door laten gerust stellen. Dat dit vervolgens niet onderbouwd wordt door een deugdelijk arrangement waarop een overzicht te zien is van financiën en besteding voor het komend jaar lijkt de meeste ouders en reguliere scholen inderdaad niet te deren. Er wordt dan ook geschermd met betrouwbare partners en belangengroeperingen, OCW, Simea en Foss/ Fodok. Iedereen is akkoord en zeer tevreden met de gang van zaken en er wordt op de valreep ook tussen deze partijen een convenant gesloten met als doel ouders een stem te geven en een en ander te borgen, waardoor alles geregeld lijkt.

Lijkt, want,” bij een conflict met de ouders en de instelling zullen de ouders door Foss/Fodok worden verwezen naar de instelling”…? En, “ er wordt een adviserende zetel gecreëerd voor ouders wiens kind op een reguliere school zit en ambulante begeleiding krijgt vanuit een rec 2 instelling. De MR van de dovenschool van de instelling”? En zo staan er nog wat wassenneuzen in.

Er van uit gaan dat ouders en reguliere scholen akkoord gaan in de veronderstelling dat het nou eenmaal niet anders kan en er van uit gaan dat Kentalis doet wat het kan.
Er van uitgaan is prima, maar soms is het nodig verder te kijken en dan zie je dat dove kinderen bijna niet meer bestaan. Of ze hebben een bijkomende handicap ( soms zelfs veroorzaakt door eenzijdige benadering en schraal aanbod) of ze worden te auditief getest en score onder de orale maat en krijgen een TOS indicatie, terwijl bekend is dat gebarentaal hun eerste taal is.

Ouders die door deze mist heen prikken en hun mond open doen worden nu door Kentalis uiteindelijk geholpen. Je moet wel een volhouder zijn en Kentalis meerdere maanden op de huid zitten. Dan worden er extra financiële middelen gezocht en gevonden. Maar ook dan weer wordt niet duidelijk wie wat betaald en komt het niet op papier. Want de afgesproken zorg bleek inderdaad toch niet uit het halve budget te kunnen worden betaald! Fantastisch natuurlijk dat er dan uiteindelijk de begeleiding plaats kan vinden die nodig is.

Maar waarom incidenteel, en alleen voor kinderen waarbij de ouders zich roeren.
Dat heet het recht van de sterkste, dat is niet het borgen van goed verantwoordelijk onderwijs voor alle dove en SH  kinderen. Het is een heel verontrustende ontwikkeling, waar ik al meerdere malen in eerdere brieven met Kentalis op heb gewezen, nog los van het bezwaarschrift na aanleiding van het arrangement voor mijn dochter.
De structuur van de Ambulante diensten en de visie kunnen wat mij betreft verbeterd worden. ( Later hierover meer)

Kentalis en andere rec 2 instellingen:
Ga vooral naast de ouders en de reguliere school en achter het kind staan. Neem je verantwoordelijkheid en verschuil je niet achter OC&W, meer kinderen in je zorg opnemen dan je kan begeleiden is niet slim en laat je eigen verliezen geen rol spelen in de budgettering van de arrangementen. Dit jaar bijna een halvering, hoe ziet het er volgend jaar uit?
Dove kinderen met CI moeten recht hebben en houden op gebarentaal, visueel onderwijs, informatie over Doofheid en cultuur en contact met andere dove/ sh kinderen en volwassenen. Ze zitten veelal in een reguliere klas en de aanpassingen moeten van 2 kanten komen. Er zal veel meer nagedacht moeten worden over een gelijkwaardigheid voor alle kinderen. Door bv structureel periodieke gebarenles voor de klas/ school geïntegreerd binnen het lesaanbod.

De Ambulante diensten zouden hiervoor, intrinsiek, moeten gaan staan, gezamenlijk met ouders en oprechte belangen organisaties. Met vuur en passie strijden voor onze kinderen om ze een ontspannen jeugd te geven en ze te laten opgroeien tot rijke zelfstandige prachtige mensen. Het gaat veelal niet om geld, het gaat om eerlijke motivatie. Van altijd tegen of zijwind groei je krom en dat doet pijn. Je ziet het ook pas later, dat is het lastige

Arjenne Fakkel

* Afhankelijk van het aantal leerlingen binnen de begeleiding van een rec 2 instelling wordt het besteedbare bedrag per kind vastgesteld. Kentalis heeft het afgelopen jaar veel TOS leerlingen erbij gekregen en zo kan het  zijn dat er dit jaar bij hetzelfde medium arrangement bij Kentalis 1500 euro minder te besteden is per leerling dan bij Auris. Gelijkheid in onderwijs? Passend onderwijs?

Het Doveninternaat wordt opnieuw bedreigd met sluiting

Het is weer zover: het doveninternaat in Haren staat weer onder druk. Weer vindt de overheid dat het dicht moet. Staatssecretaris Dekker heeft aangekondigd dat Kentalis naar andere oplossingen moet zoeken voor de leerlingen die de tweetalige VO school bezoeken en van ver komen. Op dit moment zijn er 35 leerlingen in het internaat.

Staatssecretaris ziet internaat als zorg en niet als onderwijs

Let wel: de staatssecretaris wil niet de school sluiten maar het internaat. Daar zit een verschil in. Dekker heeft aangegeven dat het internaat huisvesting is. Huisvesting valt onder Zorg. Het is geen onderdeel van Onderwijs. Nu gaat er iedere jaar 2 miljoen (Bron: Dagblad van het Noorden Sander van Dam OCW) euro vanuit Onderwijs naar die 35 internaatsleerlingen (bron: Persbericht Kentalis 12-12-2015). Dat betekent €57.142, 86 per kind per jaar. Omdat Kentalis nog geen alternatieven heeft voorbereid heeft Dekker gezegd dat Kentalis nu een jaar de tijd krijgt om dit te regelen. Alternatieven kunnen zijn dat er andere vormen van opvang worden geregeld. Ook is er een idee om speciale Dove clusterklassen elders in het land te ontwikkelen zodat leerlingen niet meer ver hoeven te reizen naar Haren. Zij zouden dan dichterbij huis onderwijs kunnen volgen. Vanaf 2017 gaat de ministerie van OCW de subsidie afbouwen. Ook komt er meer toezicht op de indicatie van leerlingen die naar het internaat in Haren willen.

Internaat & Passend Onderwijs

Om nu meteen te zeggen dat a) deze situatie van het internaat binnen passend onderwijs valt en dat b) de staatssecretaris leerlingen tweetalig onderwijs probeert te ontzeggen vinden wij wat te ver gaan.

We begrijpen goed de betekenis van het internaat voor Doven. Dat zeker. Het is duidelijk meer dan alleen een ‘logeerhuis’ voor leerlingen die in Groningen naar school gaan. Het is het boegbeeld van het Dovenonderwijs. Het is Dovencultuur. Het valt onder het cultureel erfgoed van de Doven. Daar is de afgelopen 225 jaar de geschiedenis geschreven van een culturele minderheid in ons land. Dat moet je niet op deze manier even om zeep helpen omdat het niet binnen de pot van onderwijs valt. Dan moet de staatssecretaris overleggen en gaan uitzoeken binnen welke pot dat dan wel valt. Het voordeel daarvan is dat je ook niet elk jaar deze discussie hoeft te voeren.

Slikken en hard tellen na tweet

Echter toen we gisteren de volgende tweet lazen van Bert Klaas, Regiodirecteur Koninklijke. Kentalis Onderwijs Noord - Friesland, Groningen, Drenthe en Overijssel, moesten we toch even slikken en hard tot 100 tellen:

Bert Klaas ‏@bertklaas Dec 12
Kentalis, Simea en de FODOK trekken gezamenlijk op tegen de plannen van staatssecretaris Dekker.

Geen steun voor ons

Sinds mei 2015 zijn wij ouders in strijd met Kentalis, SIMEA en de FODOK om ervoor te zorgen dat onze dove / sh kinderen, het onderwijs krijgen waar ze recht op hebben. Voor een groep betekent dat tweetalig onderwijs. Exact hetzelfde als de leerlingen op Guyot! Wij willen ook toegang tot tweetaligheid voor onze leerlingen! Alleen….Op de meeste dovenscholen in Nederland is er geen sprake meer van tweetalig onderwijs. Dat heeft twee redenen. Ten eerste hebben de instellingen die tweetaligheid stopgezet. Ten tweede is tweetaligheid door dovenscholen nooit echt uitgevoerd en waargemaakt. Dit is erg kwalijk. Er is in 1998 met alle belangenorganisaties en de overheid een convenant getekend. De doveninstellingen zouden ervoor zorgen dat tweetaligheid ontwikkeld zou worden.. FODOK heeft dit convenant getekend. Kentalis ook.

Omdat tweetalig onderwijs niet aanwezig is op de dovenscholen zijn wij met onze kinderen uitgeweken naar reguliere scholen. We maken gebruik van tolken, rt juffen en Ambulante begeleiding. Helaas allemaal op verschillende reguliere scholen. Dit omdat de instellingen het maar niet voor elkaar krijgen om mediumarrangementen op te zetten voor onze kinderen op reguliere scholen.

Dat ze bijna geen contact meer hebben met dove leeftijdgenootjes neem je op de koop toe en probeer je zoveel mogelijk te compenseren door in de weekenden dovencultuur voor ze op te zoeken. We rijden graag door heel Nederland om allerlei activiteiten te bezoeken. Dat kost wel heel veel energie. Maar we moeten wel. We willen dat onze kinderen contact hebben met andere dove/slechthorende kinderen.

Van 25.634 euro naar veel minder budget

Door de komst van passend onderwijs komt ook deze vorm van tweetalig onderwijs voor dove kinderen enorm in het gedrang. De instellingen geven steeds minder en minder budget. Voorheen was er een budget van €25.634,34 (bron: FODOK gids 2009/2010, http://www.fodok.nl/uploads/tx_pdforder/Met_rugzak_naar_School_01.pdf). In totaal konden daar 345 uur begeleiding van gefinancierd worden in vorm van AB of RT o.i.d. Dat betekent 8 a 9 uur per week (bron: FODOK gids 2009/2010, http://www.fodok.nl/uploads/tx_pdforder/Met_rugzak_naar_School_01.pdf). Tegenwoordig is het budget drastisch verminderd. We zijn van 345 naar 160 uur gegaan. En 160 is nog veel. De meeste ouders krijgen minder of niets dan deze 160 uur. We weten nu dat een reguliere school met een doof/sh kind maximaal €3700,- krijgt. Het Kentalisdeel is onbekend. We hebben het nagevraagd bij de overheid. Het geld dat vanuit de overheid wordt gegeven is niet minder geworden. Kentalis zegt tegen ons als ouders dat het geld over veel meer kinderen verdeeld moeten worden en dat het dan per kind echt minder wordt. Er is zelfs aangegeven dat ze in het rood staan (bron: http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/miljoenenverlies-bij-doveninstituut-kentalis). Begrijpelijk, maar waar is dan de terugkoppeling naar de overheid? Een internaatsleerling wordt met vuur verdedigd. En onze kinderen?

Het mag duidelijk zijn: we moeten het echt met relatief weinig geld doen. Er is een grote mond over het Passend Onderwijs. Maar onze kinderen zitten in dit “Passend Onderwijs”. Iedere dag weer moeten zij topsport leveren.

Het wordt steeds moeilijker om dove kinderen in regulier onderwijs te geven waar ze recht op hebben. De tolken kunnen nog blijven. Maar de ondersteuning in NGT door middel van remedial teaching of Ambulante Begeleiding is bijna niet meer mogelijk. Dovencultuur en NGT lessen komen helemaal niet meer op het lijstje voor. Volgens Kentalis, Simea en de FODOK komt dat allemaal door de komst van het Passend Onderwijs. Nu is de vraag: wat doen zij er als belangenorganisaties hier aan? Het antwoord is: NIKS. Helemaal niks.

Graag steun voor ALLE dove/sh leerlingen

Het gaat hier niet om 35 leerlingen, maar om honderden leerlingen die worden afgesneden van goed tweetalig onderwijs waar ze recht op hebben. We gunnen iedere dove/slechthorende kind het allerbeste! Iedere kind! Zowel in Haren als elders in het land! Dat tweetalig onderwijs moet vanaf het begin een mogelijkheid zijn voor een doof/slechthorend kind. Er moeten geen zorgen zijn over geld. Er moet niet gehoopt worden door ouders dat iemand er iets aan kan doen. Er moet niet uren gepraat worden om te praten. Er moet niet gesmeekt worden of er toch oplossingen zijn. Zoveel ouders willen het goed geregeld hebben. De groep ouders van dove/slechthorende kinderen in het regulier onderwijs is veel groter dan de groep ouders in het dovenonderwijs zoals op Guyot.

Echter, noch Kentalis, noch SIMEA noch de FODOK voelt zich geroepen of gedwongen om bij OCW aan de deur te kloppen. Om te vertellen dat passend onderwijs er op dit moment voor zorgt dat het dove kind gewoon wordt weggemoffeld. Om te vragen of dit opgelost kan worden. Om voorbeelden te laten zien van hardwerkende dove/slechthorende leerlingen die elke dag het maar weer moeten doen met wat ze hebben. In tegenstelling tot deze grote groep kinderen die ook gesteund moeten worden, wordt er wel alles uit de kast gehaald voor een kleinere groep dove/slechthorende kinderen. Waarom het ene wel? En waarom het andere niet?

Wij vragen ons soms steeds vaker af wat voor belangen deze organisaties bij de leerlingen van het doveninternaat hebben. Waarom dit ogenschijnlijk anders is dan bij de rest van de dove/slechthorende kinderen. Wij willen een gelijke behandeling en dus gelijke belangenbehartiging van FODOK, SIMEA, Kentalis en AURIS voor alle dove/slechthorende kinderen zonder onderscheid!

vrijdag 23 oktober 2015

NGT vs NmG


“Kinderen kunnen de wereld niet kiezen waarin ze leven – niet de fysische, maar ook niet de mentale en emotionele. Ze zijn in het begin afhankelijk van wat hun ouders hun aanbieden” 

Oliver Sacks Stemmen zien.

Een van de eerste opmerkingen die Harry Knoors maakte tijdens zijn master class deze maand voor de NIP (Nederlandse instituut van Psychologen): “Een kind hoort weinig tot geen emotie via zijn CI”.

Hoe zit dit nu met informatieoverdracht als die alleen met gesproken taal en CI plaatsvind? Bij de communicatie en de totale ontwikkeling van een kind zijn de onderliggende emoties namelijk van net zo’n groot belang als de woorden en zinnen die je zegt.

De aanmoediging van de heer Knoors om als ouders toch te proberen om ook NGT in de communicatie te gebruiken ontbreekt dan helaas weer. Vooral omdat hij vindt dat maar 50% van de ouders in staat zou zijn om tot een goed gebarenniveau te komen. Uit onderzoek* is echter gebleken dat ouders, na het volgen van de nodige cursussen, prima in staat zijn om een gebarenniveau te bereiken die heel waardevol is voor de taalontwikkeling en de al gehele ontwikkeling van je kind!

En is het echt een probleem dat ouders in het begin nog wat staan te stuntelen? Nee. Linguïst Stokoe heeft veel onderzoek gedaan naar taalverwerving en jonge kinderen. De taalverwerving van dove en horende kinderen verlopen langs dezelfde lijnen, vooral de manier waarop de grammatica zijn intrede doet schijnt identiek te zijn en gebeurt tussen de 21ste en 24ste maand. Ook als de grammatica in begin nog wat gebrekkig is zal het kind toch een grammaticaal correcte gebarentaal ontwikkelen.

Wel is de heer Knoors erg te spreken over SimCom, de zogenaamde simultane communicatie **. Je spreekt Nederlands en je ondersteunt je spraak met gebaren uit de Nederlandse gebarentaal: NmG. Maar ook hier geldt dat er eerst goed geoefend moet worden voor dat je dit onder de knie hebt. Dan blijft de vraag heb je dan wel een vorm van communicatie die alles dekt, informatie overdracht, taalontwikkeling en de emotionele lading? En is NmG wel geschikt als eerste taal voor doofgeboren kinderen die het toch een periode zonder auditieve input moeten doen. Hier is eigenlijk nog niets over bekend. De voorbeelden waar de heer Knoors mee komt gaan over studenten die al een volledige taalontwikkeling achter de rug hebben. Hoe de taalontwikkeling voor deze studenten in de kinderjaren is verlopen wordt niet over gesproken.

Hieronder vind je een artikel uit ‘Van horen zeggen’ over NmG geschreven door Arie Terpstra (Kentalis) en Trude Schermer (Nederlands Gebaren Centrum). Zij hebben in 2006 een artikel geschreven of NmG een nieuw wondermiddel is tegen verschillende taalproblemen? Kan NmG op alle mogelijke manieren worden aangepast? Nee, Nederlands met Gebaren heeft duidelijke beperkingen, zo stellen de auteurs van dit artikel. (klik op de afbeelding om het artikel te kunnen lezen.)











Tot slotte het verhaal van Amerikaanse ouders die eerst kozen voor SEE (Signed Exact Enlish), maar later toch de overstap maakte naar ASL (American Sign Language) uit het boek Stemmen zien van Oliver Sacks. Ze ontdekte dat een visuele taal beter aansloot op de totale ontwikkeling van hun dochter dan de structuurloze gebarenondersteuning van het gesproken Engels.

..Wij hadden het gevoel dat we met SEE onze engelse taal, literatuur en cultuur aan ons kind konden doorgeven. Als horende ouders waren we belast met de taak een nieuwe taal te leren en deze tegelijkertijd aan onze dochter over te brengen. Wij wilden wanhopig dat onze dochter was zoals wij. Na een jaar stapte we over naar pidgin Signed English een mengvorm van gebaren uit de ASL die visueel veel beeldender zijn en de voor ons bekende Engels syntaxis(onze NmG) maar dit levert geen interessante gebarentaal op, dus moesten we onze gedachten herordenen om visuele zinnen te maken. We leerden de meest levendige en spannende aspecten van gebarentaal kennen: idioom, humor, mime, gebaren die gecompliceerde concepten betekenen en gelaatsuitdrukkingen. Zo kwamen we uiteindelijk toch uit bij volledige ASL als taalaanbod aan onze dochter …

*http://www.academia.edu/13617336/Oyserman_J._and_de_Geus_M.D._2015_Teaching_Sign_Language_to_Parents_of_Deaf_Children
** http://www.kentalis.nl/Professionals/Academie/Professionals-vertellen/Instructie-in-gebaren-voor-CI-gebruikers

woensdag 23 september 2015

Heb je problemen met het arrangement cluster 2 schooljaar 2015/2016? Meld je dan nu aan bij de onderwijsconsulenten!!!


Ik heb in juni een mail gestuurd naar de ombudsman n.a.v. het bericht dat wij van Kentalis kregen over de halvering in het aantal begeleidingsuren voor doof functionerende kinderen, die naar een reguliere school gaan. De ombudsman heeft destijds de vraag neergelegd bij de kinderombudsman omdat de gewone ombudsman niets kan doen aan onderwijs. Het advies van de kinderombudsman was toen dat we als ouders met de desbetreffende partijen, Kentalis, Auris, Simea Fodok en Foss in gesprek moesten gaan, maar dat onze vragen als signaal bij de kinderombudsman zou worden neergelegd.

Inmiddels is het september en zijn we kilometers mail, brieven en bezwaarschriften verder maar is er nog steeds geen duidelijkheid over de gang van zaken binnen de cluster 2 instellingen en het halveren van de uren voor doof functionerende kinderen in het reguliere onderwijs. Erger nog er komen nu ook berichten dat bij kinderen met CI of TOS, in het reguliere onderwijs, de begeleiding helemaal is stop gezet. Voor sommige kinderen met CI of TOS, die uit de peuterbehandelgroepen komen en nu naar groep 1 gaan, wordt niet eens meer een indicatie voor begeleiding aangevraagd!

Voor mij toch weer een rede om de kinderombudsman te bellen. Zij hebben mij gezegd om contact op te nemen met de Onderwijsconsulenten in Den Haag. Sinds de invoer van passend onderwijs bemiddelen zij ook tussen ouder, school en cluster 2 instelling. Zij gaan alle klachten verzamelen en proberen te achterhalen wat er nu aan de hand is bij cluster 2 en waarom er zo met de botte bijl in de begeleiding van onze kinderen wordt gehakt momenteel. Als ook de onderwijsconsulent er niet uit komt kan het hele dossier aan de kinderombudsman worden overgedragen.

Dus heb je problemen met het arrangement meld je alsjeblieft aan bij de onderwijsconsultenten in Den Haag. Dit kan middels een formulier op de website : www.onderwijsconsulenten.nl/aanmelden.

woensdag 2 september 2015

Ondervind je problemen bij het aanvragen van tolken, laat van je horen!

Afgelopen week vond ik in het tijdschrift Woord en Gebaar een artikel wat betrekking heeft op de aanvraag van tolken voor CI kinderen in het reguliere onderwijs. Hierin komen ouders, Dovenschap en audiologen aan het woord over dit onderwerp. In de conclusie staat het volgende:

"Als er ooit sprake is van afwijzingen van tolkaanvragen vanwege CI, is het belangrijk om dat direct te signaleren bij Dovenschap of de FODOK"

Zij behartigen de belangen van de kinderen als het gaat om oa een tolk in het reguliere onderwijs. Laat van je horen zodat zij stappen kunnen nemen en het kind krijgt waar het recht op heeft: 100% communicatie!

(klik op de afbeeldingen om ze te vergroten)