donderdag 5 februari 2015

Reactie van Roxane Houshmand over het belang van tweetalige opvoeding en onderwijs voor dove/slechthorende kinderen.

Na aanleiding van ons 2de filmpje kreeg ik een e-mail van Roxane. Zij heeft in de nieuwsbrief van het AC Brabant een stukje geschreven over haar ervaring een doof dochtertje te hebben, de ervaringen betreft het AC en waarom zij de opleiding Tolk Nederlandse gebarentaal volg op de HU.

Na het lezen van het stuk heb ik haar gevraagd of wij dit met jullie mogen delen. Waarom? Omdat wij letterlijk ons eigen verhaal lezen alleen 7 jaar later. Ook heeft zij een prachtig filmpje meegestuurd en zegt het volgende hierover:

"Ik zeg absoluut niet dat iedereen mijn visie moet delen, maar wil wel graag jullie de volgende link aanbieden waar goed te zien is wat een CI en NGT samen kunnen betekenen."



Het verhaal van Roxane:
Ik ben gevraagd om een stukje in de nieuwsbrief te schrijven over onze ervaring een doof dochtertje te hebben, de ervaringen betreft het AC en waarom ik de opleiding Tolk Nederlandse gebarentaal volg op de HU.

Dus zal ik me eerst even voorstellen: Roxane Houshmand, 40 jaar , woon in Breda en ben moeder van 4 kinderen, waarvan de 2 oudste goed horend zijn , mijn jongste zoontje (bijna 3 ) SH en ons dochtertje nu 1,5 jaar doof.

Toen ons zoontje Bodhi geboren werd, stond letterlijk onze wereld op zijn kop. Wat is slechthorend zijn? kan hij mij wel verstaan? kan hij leren spreken? kan hij naar een reguliere school? Wordt hij straks niet gepest…wat moeten we doen? Gelukkig was de ondersteuning vanuit het AC goed en al gauw vonden we onze weg.

Toen mijn dochtertje Layla geboren werd , wisten we bij 5 dgn. oud dat de screening niet goed was. Omdat we onze weg al wisten binnen het AC , mochten we dan ook gelijk de volgende dag langs komen voor de BERA test…en hop daar ging ik vanuit het kraambed linea recta op naar het AC. De BERA test was niet goed, en ook al wilde ze een slag om de arm houden, ik voelde dat het heel goed fout zat. Het gekke was, ondanks ons grote verdriet, was de klap veel minder hard. Immers we hadden al ervaren wat een heerlijk jong we aan Bodhi hadden, hoe goed het met hem ging en hoe hij genoot van alles.

De type ouders die wij zijn, maakte dat wij ons huiswerk ging doen: boeken lezen , internet afstruinen en informatie inwinnen. Want wat als je kind doof is? CI? Wat is dat, kan dat bij mijn kind.
Gebarentaal, wat voor scholen? Noem het maar op. Binnen 3,5 maand wisten we al dat Layla in aanmerking kwam voor 2 CI’s. In de eerste maanden waren we heel erg gefocust op dat zij moest leren horen, maar gaande weg gingen we ervaren dat zij gewoon doof is, of ze straks nu CI’s zou hebben of niet. De CI’s zijn een mooi hulpmiddel maar zeker geen wondermiddel.

Wij wilde daarom ook zo vroeg mogelijk van start met NGT. Baby gebaren was ons in de eerste maand aangeboden, maar wij wilde meer. Wij wilde echt beginnen met communiceren, zelfs wanneer wij dit nog moesten leren. Maar zolang wij voor zou lopen , dan moest het goed komen. Helaas door bepaalde redenen, lieten de Gebarentaallessen op zich wachten, en waren wij genoodzaakt aan de slag te gaan met Lotte en Max dvd’s. Wat een uitvinding, zelfs onze 2 pubers zaten vrolijk mee te gebaren op de bank. Echter dat wat wij leerden, waren voornamelijk losse zelfstandige naamwoorden, en door het laat op gang komen van de lessen, hebben wij beslist dat ik de opleiding tolk zou volgen om zo goed mogelijk gebarentaal te gaan leren en dit haar aan te kunnen bieden.

Ondanks het feit dat de medici als andere professionals dit niet ondersteunen, en nadruk op spraak willen hebben, zijn wij ervan overtuigd dat naast haar CI’s Layla ook een dove identiteit heeft. En bij die identiteit hoort NGT. Wij geloven wél in het 2-talig opvoeden van ons kind, zelfs wanneer de ene een visuele taal is. Onderzoek heeft uitgewezen dat deze visuele taal ook de enige taal is, die 100% toegankelijk is voor een doof kind. Ook geloven wij dat dit naast elkaar aangeboden kan worden. Gesproken Nederlands is onze moedertaal, en die kunnen wij haar foutloos aanbieden en wanneer NGT in een zo vroeg mogelijk stadium wordt aangeboden en rijk en continue is, zullen wij altijd iets op haar voor lopen. Het is daarom ook van belang dat er continuïteit blijft in het volgen van lessen:immers taal verandert met de tijd , net als je kind…

Alles wat je wilt als ouder zijnde, is dat je kind zich kan uitdrukken, kan communiceren , en mag deelnemen aan een wereld , zoals deze dat zelf wilt invullen en niet geremd wordt door verschillende visies over wat mag of gepast is betreft de taal. Natuurlijk zitten wij met smacht te wachten op haar eerste echte woordjes, maar weet je die eerste gebaren die ze maakt : die zijn net zo mooi en bijzonder. Het geeft namelijk aan dat je kind kan en wil communiceren. Het zou daarom fijn zijn, wanneer de professionals en de dovengemeenschap eens samen gaan zitten en luisteren naar wat ouders belangrijk vinden. Want uiteindelijk komt er een moment waarbij ouders in een spagaat terecht komen. De vraag over wat dan aangeboden moet worden NGT of NmG, zijn wij van mening dat NGT de basis moet zijn (en dan niet 1 module, maar volledig)…immers NmG is geen echte taal en met geleende woorden, die het Nederlands gesproken ondersteund…zie het alsof je in Frankrijk op vakantie ben en bij de bakker d.m.v. losse gebaren/woorden brood besteld. Je beheerst dan niet een taal, je probeert zo jezelf verstaanbaar te maken door dat wat je weet. Pas wanneer je de taal gaat leren in zowel woorden, zinsopbouw en grammatica kun je jezelf pas goed verstaanbaar maken. Vandaar ook onze keus in NGT.

Afgelopen september ben ik gestart met de opleiding Tolk Nederlandse Gebaren , deeltijd. Dit is heftig: niet alleen de tijd dat ik van huis ben( 4 middagen en 4 avonden per week) met een groot en druk gezin , maar ook je reistijd , je huiswerk (was alweer meer dan 20 jaar geleden voor mij) de praktijkopdrachten die vaak in de weekenden plaats vinden , maar vooral ,alles wat ik leer over de Doven en hun gemeenschap. Letterlijk vliegt de angst mij soms naar de keel, door wat ik leer over de geschiedenis, de vooroordelen, hun toekomstbeeld betreft opleiding en werk.. beseffen wij dat mijn dochter nog een lange weg voor de boeg heeft om zich staande te kunnen houden in een horende maatschappij. Het NGT-vaardig worden begint nu te komen, ik kan me uitdrukken en dingen vertellen tegen mijn dochter als tegen andere doven. Door de opleiding ben ik mij nog bewuster geworden van de dove identiteit die mijn dochter heeft, en staan wij nog meer achter onze keuze. Wij hebben zelfs een dove oppas , zodat Layla ziet en ervaart dat meer mensen NGT toepassen en doof zijn. Die ook een voorbeeld voor haar kunnen zijn en aan wie zij ook vragen kan stellen wanneer ze ouder is. Dit is goed voor haar ontwikkeling.

Heel erg bedankt voor deze mogelijkheid en allemaal heel veel succes!
Groetjes
Roxane Houshmand

donderdag 20 november 2014

"Gebarentaal lastig om te leren en te gebruiken voor horende ouders"

Dit horen wij vaak als horende ouders van dove kinderen. Maar ons inziens niet meer lastig dan voor een ander horend persoon die gebarentaal wil leren.

Met deze brief willen we laten zien dat wij, horende ouders van dove/slechthorende kinderen met of zonder CI, gebarentaal juist heel belangrijk vinden voor onze kinderen en graag zouden zien dat er door de professionals naar gebarentaal als een volwaardige taal wordt gekeken.


Brief Oudergroep van dove kinderen from Oudergroep van dove kinderen on Vimeo.

dinsdag 4 november 2014

Gebaren oudermodules NGT 4/5/6

Wil je je NGT vaardigheden opschroeven? Meer handvaten leren over hanteren van thuiscommunicatie in NGT? Na de pilot zijn de materialen vernieuwd/ herzien. Nu starten er 2 nieuwe groepen oudermodules NGT 4/5/6 ontwikkeld door 2 docenten.

Oudercursus 4 Regio Den Haag & omgeving
Locatie: Den Haag
Start: 1 februari
Aantal lessen: 14 (iedere week 1 les, vakantieweken; geen les)
Docenten: 2
Kosten: 140,- inclusief examen en certificaat, rest van kosten wordt gesponsord
Maximaal aantal plaatsen: 12
Opgeven: signhands@gmail.com

Oudercursus 4 Regio Amsterdam/Noord-Holland
Locatie: Alkmaar
Start:1 februari
Aantal lessen: 14 (iedere week 1 les, vakantieweken: geen les)
Docenten: 2
Kosten: 140,- inclusief examen en certificaat, rest van de kosten wordt gesponsord
Maximaal aantal plaatsen: 12
Opgeven: signhands@gmail.com

Voor Oost/Noord-Nederland en Zuid-Nederland zoeken wij nog uit wie dit op zich kan nemen. De reiskosten en de afstanden zijn nu nog moeilijk te dekken. Iedereen die wil rijden uit verre plaatsen is altijd welkom om desondanks toch te aansluiten bij 1 van de 2 cursussen in Den Haag of Alkmaar.

De volgende ronde als de plaatsen snel vol geraken zal zijn in juni voor deelname vanaf half september t/m januari.

zondag 19 oktober 2014

Simea bijeenkomst "Waar willen ouders over meepraten"

Door de directeur van de school waar mijn dochter nu zit ben ik gevraagd om plaats te nemen in de ondersteuningsplanraad (OPR).

(Tekst uit "Hoe functioneert de ondersteuningsplanraad" van het steunpunt medezeggenschap passende onderwijs)
De taak van de OPR is om met het bestuur van het samenwerkingsverband (in dit geval het samenwerkingsverband van de schoolbesturen van Zoetermeer) overleg te voeren over alle beleidskeuzes die in het ondersteuningsplan worden vastgelegd. Hierbij heeft OPR een sterke positie, want het bestuur moet over de inhoud van het ondersteuningsplan en elke wijziging daarvan, steeds voorafgaand de instemming van de OPR verkrijgen. Dit instemmingsrecht van de ondersteuningsplanraad is vastgelegd in art. 14a Wms.

De leden van de OPR worden afgevaardigd door de leden van de medezeggenschapsraden van alle scholen binnen het samenwerkingsverband. Kandidaten voor de OPR hoeven zelf geen lid van de medezeggenschapsraad (MR) te zijn. Voorwaarde is wel dat het gaat om personen die als personeelslid of als (in mijn geval) ouder (voogd/verzorger) aan een van de scholen binnen het samenwerkingsverband verbonden zijn.
(einde tekst)

Cluster 2 valt echter helemaal buiten deze samenwerkingsverbanden. In het geval van Zoetermeer is Kentalis wel betrokken maar dat is puur een adviserende rol. Dit betekent dat de ouders/voogden/verzorgers van cluster 2 kinderen vallen onder het samenwerkingsverband van de instellingen van cluster 2, Siméa. Binnen de OPR van de reguliere scholen heb je als ouder van een cluster 2 kind eigenlijk niet zoveel in te brengen omdat cluster 2 buiten het samenwerkingverband valt.

Deze week ik kreeg via Kentalis een brief van Siméa met een uitnodiging voor de bijeenkomst "Waar willen ouders over meepraten". In de brief staat onder het kopje Meepraten dat dit vooralsnog alleen mogelijk is voor ouders die hun kind op een cluster 2 school hebben en ook hier de ouders van de cluster 2 kinderen in het reguliere onderwijs niet de mogelijkheid hebben om mee te praten.

Een van de speerpunten van passend onderwijs is dat de ouders nauw betrokken worden in het traject van de ondersteuning, maar ook de mogelijkheid hebben mee te praten over het beleid in de vorm van bijvoorbeeld een OPR. Alleen wij, de ouders van cluster 2 kinderen, staan nu geheel buitenspel.

Hierbij alvast mijn mening op de vragen hoe dit georganiseerd dient te worden:

  • Wat vindt u als ouder belangrijk voor kinderen die begeleid worden in het regulier onderwijs?
    Dat de ouders van het cluster 2 kind dezelfde rechten hebben als alle andere ouders die kinderen hebben die begeleid worden binnen de reguliere school. 
  • Waarover wilt u als ouder meepraten?
    Over dezelfde onderwerpen waar alle medezeggenschapsraden over kunnen meepraten. 
  • Hoe zou u het beste kunnen meepraten?
    Er moet voor de ouders van de cluster 2 kinderen binnen het reguliere onderwijs een afgevaardigde komen binnen de medezeggenschapsraad van Siméa.
Het is heel aardig van Siméa om ons allemaal uit te nodigen voor een gesprek maar in hoeverre heeft dit zin als onze medezeggenschap eigenlijk nog geregeld moet worden. De afgelopen jaren stonden de FODOK familiedagen bijna geheel in het teken van passend onderwijs, waarom is dit onderwerp nooit aan bod gekomen, of heb ik wat gemist. Hierbij de link naar het aanmeldformulier voor één van de avonden. Zelf zal ik er 20 november bij zijn in Amsterdam.


vrijdag 10 oktober 2014

"De hokjesman"

"De hokjesman" heeft onlangs een documentaire gemaakt over doven. Absoluut de moeite waard om te bekijken: http://www.npo.nl/hokjesman/26-09-2014/VPWON_1214415.

De documentaire is net als vele andere uitzendingen ondertiteld. Het blijkt dat nog niet iedereen op de hoogte is van de mogelijkheid tot ondertiteling. Via de pagina https://help.npo.nl/faqs/tt888-ondertiteling lees je hoe je de ondertiteling aan kan zetten.

donderdag 9 oktober 2014

Hoe zet ik ondertiteling aan?

(Bron: NPO website veelgestelde vragen)
Programma's die voor televisie zijn ondertiteld via Teletekstpagina 888 kun je ook met ondertiteling bekijken op npo.nl. Programma’s die op televisie live worden uitgezonden zoals De Wereld Draait Door zijn nog niet beschikbaar.

Hoe werkt het?
Wanneer je de ondertiteling aan wilt zetten, klik je onderin de player op de 'T'. De 'off' verandert dan in 'TT888'. Met andere woorden: de ondertiteling is staat aan.


Let op: Als je voor- of achteruitspoelt in een uitzending, is het mogelijk dat de video en de ondertiteling niet meteen synchroon lopen.

Op welke systemen werkt het?
Zowel Linux-, Mac- als Windowsgebruikers hebben voor het gebruik van ondertiteling Flash nodig. Download hier de laatste versie van Flash.

Meer informatie
Als je meer wilt over ondertiteling op Uitzending Gemist, ga dan naar de website van TT888 of stuur een e-mail naar tt888reacties@npo.nl.